Handleiding E-mailinstellingen

Aanpassingen wegens servermigratie

Op deze pagina staan in een aantal stappen en met behulp van video’s beschreven hoe de e-mailinstellingen aangepast moeten worden i.v.m. de servermigratie. Samen met onze hostingpartij zorgen wij ervoor dat alle e-mails en e-mailaccounts overgezet gaan worden van de oude naar de nieuwe server. Uiteraard doen we dit op een moment die met jou als klant is afgestemd. 

Mocht je via onderstaande stappen niet bij je mail kunnen komen dan kun je jouw e-mailaccount ook bereiken via webmail. Dit doe je door naar webmail.jouwdomeinnaam.nl te gaan en in te loggen met de gegevens die wij jou hebben verstrekt. Zie je daar nog geen mailtjes staan? Geen zorgen, waarschijnlijk zijn we dan nog bezig om de mailbox te migreren. 

Belangrijk! Onderstaande stappen alleen uitvoeren nadat wij jouw e-mailaccount(s) gemigreerd hebben. Wij laten weten wanneer dit gebeurd is.

Wachtwoord e-mailaccount wijzigen

Wachtwoorden van e-mailaccounts zijn versleuteld en kunnen daardoor niet meegenomen worden in de migratie. Je krijgt van ons daarom een nieuw wachtwoord. Wij adviseren om dit wachtwoord meteen te wijzigen. Volg daarom eerst deze stappen.

Stap 1.

Ga naar webmail.jouwdomeinnaam.nl en log in met de door ons verstrekte gegevens.

Stap 2.

Nadat je bent ingelogd klik je rechtsboven op Instellingen. Er verschijnt een nieuwe pagina waarbij aan de linkerkant een menu staat waarbij je moet klikken op Wachtwoord.

Stap 3.

Vul een nieuw wachtwoord (twee maal) in en klik op Opslaan. Nadat je dat gedaan hebt is het wachtwoord van je e-mailaccount aangepast en kun je verder met het aanpassen van de instellingen in je e-mailprogramma. Onthoud het wachtwoord dus goed, want deze heb je nodig bij het aanpassen van de instellingen.

Videohandleiding

Wij hebben voor deze stappen ook een videohandleiding gemaakt, deze kun je hier bekijken. Let wel, in ons voorbeeld hebben wij het domein gratis-seo-scan.nl gebruikt, uiteraard moet je dit domein vervangen door je eigen.

Ga snel naar

E-mailaccount aanpassen in Outlook (Windows)

Wij hebben voor deze stappen gebruik gemaakt van Outlook 2016 in Windows. Andere versies van Outlook zullen min of meer dezelfde handelingen hebben.

Stap 1.

Nadat je Outlook geopend hebt ga je naar het tabblad Bestand en klikt vervolgens op Accountinstellingen -> Accountinstellingen.

Stap 2.

Je ziet daar één of meerdere e-mailaccounts. Pas alleen de e-mailaccounts waarvan wij de gegevens hebben verstrekt. Selecteer een account en klik op Herstellen.

Stap 3.

Er verschijnt een pop-up. Klik hierin op Geavanceerde opties. Klik daarna op Ik wil mijn account handmatig herstellen en vervolgens op Repareren.

Stap 4.

Als eerste pas je de gegevens van Inkomende e-mail aan. Voer bij Wachtwoord het wachtwoord in wat je bij het onderdeel Wachtwoord e-mailaccount wijzigen hebt ingevuld. Pas verder de volgende gegevens aan:

  • Server: jouwdomeinnaam.nl (er hoeft dus geen mail. of imap. voor te staan!)
  • Poort: 993
  • Versleutelingsmethode: SSL/TLS

Stap 5.

Klik op de sectie Uitgaande e-mail en pas de volgende gegevens aan:

  • Server: jouwdomeinnaam.nl (er hoeft dus geen mail. of smtp. voor te staan!)
  • Poort: 465 (Let op! bij foutmeldingen poort 587 gebruiken)
  • Versleutelingsmethode: SSL/TLS (als je los voor deze opties kunt kiezen dan de volgende instellingen poort 465 = SSL en poort 587 = TLS)

Klik vervolgens op de knop Volgende. De gegevens worden nu gecontroleerd en als alles goed is ingesteld komt de melding Account hersteld. Klik daarna op Gereed.

Stap 6.

Het kan zijn dat het Outlook even tijd nodig heeft om alles opnieuw binnen te halen. Nadat dit gebeurt is kun je testen of je ook e-mail kunt versturen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een mail naar jezelf te versturen. Dan weet je ook meteen of het ontvangen werkt.

Videohandleiding

Wij hebben voor deze stappen ook een videohandleiding gemaakt, deze kun je hier bekijken. Let wel, in ons voorbeeld hebben wij het domein gratis-seo-scan.nl gebruikt, uiteraard moet je dit domein vervangen door je eigen.

E-mailaccount aanpassen in Thunderbird (Windows)

Wij hebben voor deze stappen gebruik gemaakt van het e-mailprogramma Thunderbird in Windows. Dit is een gratis alternatief voor bijvoorbeeld Outlook.

Stap 1.

Nadat je Thunderbird geopend hebt klik je met je rechtermuisknop op het account waarvan de instellingen aangepast dient te worden. Vervolgens klik je in het menu wat geopend is op het onderdeel Instellingen.

Stap 2.

Er verschijnt een pop-up genaamd Accountinstellingen. Klik op Serverinstellingen net onder het e-mailadres en pas daar de volgende gegevens aan:

  • Servernaam: jouwdomeinnaam.nl (er hoeft dus geen mail. of imap. voor te staan!)
  • Poort: 993
  • Verbindingsbeveiliging: SSL/TLS

Stap 3.

Klik op de sectie Uitgaande server (SMTP) in het menu links. Selecteer hier het juiste account en klik op Bewerken. Pas vervolgens deze instellingen aan:

  • Servernaam: jouwdomeinnaam.nl (er hoeft dus geen mail. of smtp. voor te staan!)
  • Poort: 465 (Let op! bij foutmeldingen poort 587 gebruiken)
  • Versleutelingsmethode: SSL/TLS

Klik vervolgens twee keer op OK zodat ook de pop-up Accountinstellingen gesloten wordt. De gegevens worden nu gecontroleerd. Mogelijk kan het zijn dat je opnieuw het wachtwoord in moet vullen. Vink daarbij dan de optie Wachtwoorden beheer… aan. En klik op OK.

Stap 6.

Het kan zijn dat het Thunderbird even tijd nodig heeft om alles opnieuw binnen te halen. Nadat dit gebeurt is kun je testen of je ook e-mail kunt versturen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een mail naar jezelf te versturen. Dan weet je ook meteen of het ontvangen werkt.

Videohandleiding

Wij hebben voor deze stappen ook een videohandleiding gemaakt, deze kun je hier bekijken. Let wel, in ons voorbeeld hebben wij het domein gratis-seo-scan.nl gebruikt, uiteraard moet je dit domein vervangen door je eigen.

E-mailaccount aanpassen op een iPhone/iPad

Wij hebben voor deze stappen gebruik gemaakt van het standaard e-mailprogramma die op een iPhone staat. De stappen op een iPad zijn nagenoeg hetzelfde.

Stap 1.

Ga naar Instellingen, scroll een stukje naar beneden en druk op Accounts en wachtwoorden.

Stap 2.

Selecteer het juiste account en doe dit nogmaals op het volgende scherm.

Stap 3.

Je ziet nu de instellingen van het account. Pas de volgende gegevens aan die onder het kopje SERVER INKOMENDE POST staan:

  • Hostnaam: jouwdomeinnaam.nl (er hoeft dus geen mail. of imap. voor te staan!)
  • Wachtwoord: je aangepast wachtwoord

Stap 4.

Scroll een stukje naar beneden en druk op Geavanceerd. Er verschijnt een nieuw venster en zet het schuifje bij Gebruik SSL aan. Deze licht dan groen op. De serverpoort moet nu automatisch zijn ingesteld op 993. Is dat niet het geval dan pas je deze handmatig aan.

Stap 5. 

Ga terug door linksboven op < Account te drukken. Vervolgens druk je op het webadres achter SMTP onder SERVER UITGAANDE POST. Dit doe je nogmaals op het volgende scherm onder het kopje HOOFDSERVER.

Stap 6.

Onder SERVER UITGAANDE POST pas je vervolgens deze instellingen aan:

  • Hostnaam: jouwdomeinnaam.nl (er hoeft dus geen mail. of smtp. voor te staan!)
  • Wachtwoord: je aangepast wachtwoord
  • Gebruik SSL: Schuifje op groen zetten
  • Serverpoort: 465 (Let op! bij foutmeldingen poort 587 gebruiken)

Druk vervolgens op Gereed. De gegevens worden nu gecontroleerd, wanneer alles klopt verschijnen er blauwe vinkjes. Ga nu weer terug naar < Account en druk daar ook op Gereed. De gegevens worden nu gecontroleerd, wanneer alles klopt verschijnen hier ook blauwe vinkjes.

Stap 7.

Ga terug naar je hoofdscherm en controleer of je e-mailprogramma werkt. Test het account door jezelf een mail te sturen. Dan weet je ook meteen of het ontvangen werkt.

Videohandleiding

Wij hebben voor deze stappen ook een videohandleiding gemaakt, deze kun je hier bekijken. Let wel, in ons voorbeeld hebben wij het domein gratis-seo-scan.nl gebruikt, uiteraard moet je dit domein vervangen door je eigen.

E-mailaccount aanpassen op een Android telefoon

Wij hebben voor deze stappen gebruik gemaakt van een Android Emulator, hierdoor kan het zijn dat weergave iets afwijkt van een echte Android omgeving. In dit voorbeeld gebruiken we het standaard e-mailprogramma die op een Android telefoon staat. De stappen op een Android tablet zijn nagenoeg hetzelfde.

Stap 1.

Ga naar het programma E-mail op je telefoon of tablet.

Stap 2.

Druk op het hamburgermenu (drie lijntjes), scroll naar beneden en druk op Instellingen.

Stap 3.

Klik op het e-mailaccount wat gewijzigd moet worden. Scroll vervolgens naar Serverinstellingen (onderaan) en druk op Instellingen inkomende e-mail. Pas hier de volgende gegevens aan:

  • WACHTWOORD: je aangepast wachtwoord
  • SERVER: jouwdomeinnaam.nl (er hoeft dus geen mail. of imap. voor te staan!)
  • POORT: 993
  • BEVEILIGINGSTYPE: SSL/TLS

Druk op GEREED. De instellingen worden gecontroleerd.

Stap 4.

Druk nu op Instellingen uitgaande e-mail. Pas hier de volgende gegevens aan:

  • SMTP-SERVER: jouwdomeinnaam.nl (er hoeft dus geen mail. of smtp. voor te staan!)
  • POORT: 465 (Let op! bij foutmeldingen poort 587 gebruiken)
  • BEVEILIGINGSTYPE: SSL/TLS
  • WACHTWOORD: je aangepast wachtwoord

Druk op GEREED. De instellingen worden gecontroleerd.

Stap 5. 

Ga terug naar je Postvak IN door een aantal keren op het pijltje terug (linksboven) te drukken. Sleep nu met je vinger op het midden van het scherm naar beneden om je mailbox te verversen. Test vervolgens het account door jezelf een mail te sturen. Dan weet je ook meteen of het ontvangen werkt.

Videohandleiding

Wij hebben voor deze stappen ook een videohandleiding gemaakt, deze kun je hier bekijken. Let wel, in ons voorbeeld hebben wij het domein gratis-seo-scan.nl gebruikt, uiteraard moet je dit domein vervangen door je eigen.

Algemene instellingen e-mail voor andere e-mailprogramma’s

Het zou kunnen dat bovenstaande handelingen bij jou net anders zijn of dat je een ander e-mailprogramma gebruikt. Met behulp van onderstaande serverinstellingen kun je zelf de instellingen wijzigen:

  • IMAP server: jouwdomeinnaam.nl
  • Poort: 993
  • Beveiliging: SSL/TLS

 

  • SMTP server: jouwdomeinnaam.nl
  • Poort: 465 (SSL) of 587 (TLS)
  • Beveiliging: SSL/TLS

 

  • Webmail: webmail.jouwdomeinnaam.nl

Vragen?

Kom je er nog steeds niet uit nadat je een van bovenstaande stappen helemaal hebt doorlopen? Dan helpen wij je graag verder! Je kunt ons bellen of mailen. Mocht je hulp nodig hebben met het instellen van je e-mailprogramma op je PC of Mac(book), dan verzoeken wij je om eerst het programma TeamViewer te downloaden. Dan kunnen wij snel met je meekijken. Ga hiervoor naar: https://www.teamviewer.com/nl/ .