Wat zijn de UX trends van 2021?

Blog: wat zijn de UX trends van 2021

Elk jaar verschijnt er een lijst met UX (User Experience) design trends. Zo ook dit jaar. Want, net zoals elke andere kennis, evolueert ook UX design. Voor ontwerpers is het belangrijk om goed op de hoogte te blijven van de huidige trends. Dit jaar misschien nog wel meer dan voorheen. Covid-19 heeft onze manier van leven en ons gebruik van internet veranderd. UX-ontwerpers kunnen met de nieuwe trends goed inspelen op deze veranderingen. Een van de veranderingen is bijvoorbeeld dat iedereen bijna alles online moet doen. Dan is het slim om de trends te volgen zodat online platforms voor iedereen toegankelijk zijn. Benieuwd hoe toegankelijkheid verbeterd kan worden? Lees dan snel verder! We zetten de belangrijkste trends + tips voor je op een rijtje.

1. Prioriteit geven aan toegankelijkheid

Toegankelijkheid is altijd belangrijk geweest in de UX, maar nu is het noodzakelijk. Iedereen met zijn of haar weg vinden in de online wereld. Door de pandemie zijn mensen genoodzaakt om meer online te winkelen, te streamen en contact te houden met elkaar. Daarom moeten online platforms voor iedereen toegankelijk zijn. Dus ook voor mensen met handicaps of speciale behoeften. Denk hierbij aan mensen met een visuele beperking, ouderen, mensen met dyslexie, enzovoorts. Benieuwd wat er allemaal onder digitale toegankelijkheid valt? Bekijk de lijst met eisen die is opgesteld door W3C. Hier vind je precies aan welke eisen jouw online platform moet voldoen.

Voor de UX is het bijvoorbeeld belangrijk om met duidelijke contrasten te werken, zodat teksten leesbaar zijn voor alle doelgroepen. Daarnaast is het gebruik van titels en koppen erg belangrijk om zo de begrijpelijkheid te vergroten.

Afgelopen jaar zijn wij zelf ook al druk mee bezig geweest met de toegankelijkheid van de website van onze relatie Liante.

2. UX-writing

Net als vorig jaar, staat UX-writing ook weer hoog op de lijst. UX-writing is teksten schrijven voor een optimale gebruikerservaring. Het doel hiervan is om bezoekers makkelijk door een website te laten navigeren. Dus eigenlijk is UX-writing hetzelfde als UX-design maar dan met woorden en zinnen. UX-writing focust zich, en tegenstelling tot copywriting op microcopy. Bekijk ook eens de website van onze relatie Buscaglione voor een goed voorbeeld van microcopy.

Wat is microcopy?

Microcopy helpt bezoekers om door de website te navigeren door enkel een woord of een korte zin. Onderstaand vind je voorbeelden van microcopy.

Buttons

Buttons moeten duidelijk zijn en onzekerheid weghalen. Bezoekers moeten weten waar ze terechtkomen als ze op een button klikken. Kijk maar naar onderstaand voorbeeld. Button 2 laat, in tegenstelling tot button 1, duidelijk zien wat er gebeurt zodra je op de button klikt.

Headers

Headers moeten direct duidelijk maken wat er in de daaropvolgende tekst te lezen valt. 

Menu-items

Het menu moet duidelijk en makkelijk te volgen zijn. Gebruik dus bijvoorbeeld geen moeilijke jargon.

3. UX-onderzoek op afstand

Aangezien we 1,5 meter afstand moeten houden is het noodzakelijk om UX-onderzoek op afstand te doen. Denk aan het testen, het houden van interviews en onderzoeksessies op afstand. Zo kan er bijvoorbeeld getest worden op afstand via Zoom of Teams. Instructies kunnen gemaild worden, de camera gaat aan en het testen kan beginnen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor interviews.

4. Gesproken zoekopdrachten

Spraakgestuurd zoeken is helemaal in opkomst. Je kent (of bent) vast iemand die een Google Home heeft. Je hoeft alleen maar ‘He Google’, te zeggen en een opdracht geven. De antwoorden krijg je gesproken terug. Magisch, vind je niet? Bekijk onderstaand ons eigen voorbeeld. Spoiler: we staan bovenaan in Google met onze blog over Milkshake.

Doordat gesproken zoekopdrachten en Voice User Interface steeds belangrijker zal worden voor interactie met technologie, is het belangrijk om de gebruikservaring consequent te onderzoeken en te verbeteren. 

5. Afbeeldingen en beelden

Juist in 2021 zal menselijke interactie, of personen op een afbeelding, meer toegevoegde waarde hebben dan voorheen. Door alle maatregelen en lock-downs is er meer behoefte aan menselijk contact. Dus gebruik vooral foto’s met mensen erop! Wist je trouwens dat er op vrouwen over het algemeen beter wordt gereageerd dan op mannen? Doe er je voordeel mee 😉.

Dan wil ik het ook nog even hebben over de relevantie van de afbeeldingen. Heb je een koffietentje? Laat dan afbeeldingen zien van bijvoorbeeld: mensen die koffie aan het drinken zijn of personeel en gasten in jouw koffietent. Zorg ervoor dat de afbeeldingen ondersteunend zijn en toegevoegde waarde hebben. Gebruik dus beelden die relevant zijn voor jouw onderneming.

En tot slot, de bewegende beelden. Ook in 2021 is dit weer een trend. Denk aan bijvoorbeeld GIF’jes (zoals op onze awesome 404 pagina) en animaties. Het is algemeen bekend dat beelden beter onthouden worden dan tekst, dus maak hier vooral gebruik van!

Dit waren de top 5 UX trends van 2021. Wil je graag meer informatie over UX-design of heb je zelf nog een trend die genoemd moét worden? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen!

Eline Doornbos
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde blogs

Meer weten over websites?
Ja, link mij doorJa, bel ons.