Deel deze blog
Consumenten zitten bijna allemaal op één of meerdere social media kanalen. Via bijvoorbeeld Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn kunnen zij berichten plaatsen, maar ook reageren op andere mensen en bedrijven. Daarom is het als bedrijf belangrijk om op de social media kanalen te zitten waar je doelgroep aanwezig is. BytEffekt kan je helpen om je webcare, ook wel online klantenservice, goed in te richten. Wil je webcare uitbesteden? Ook dat kan bij ons. Maar eerst leggen we uit wat webcare is en waarom en hoe je het moet inzetten.
Webcare klinkt misschien moeilijk, maar eigenlijk is het vrij simpel. Het is een vorm van community management waarbij je monitort wat er online over jouw bedrijf, merk, product of dienst gezegd wordt. Bij positieve feedback kan dit erg leuk zijn, maar bij klachten of negatieve berichten moet je veel doen om die negatieve ervaring van de klant om te zetten tot een positieve houding. Daarom kun je het beste zo snel en proactief mogelijk handelen door middel van online klantenservice.
Webcare is een ruim begrip. Daarom wordt er onderscheid gemaakt tussen open en gesloten webcare en reactieve en proactieve webcare. Voor een optimale online klantenservice zijn alle vier nodig. Hieronder leggen we uit wat hiermee bedoeld wordt.
Alhoewel webcare geen verplichting is, is het wel erg belangrijk om te zijn waar je doelgroep is. Consumenten praten online over van alles, dus hoogstwaarschijnlijk ook over jouw bedrijf. Wil je hier goed en adequaat op inspelen, dan zal je in online klantenservice moeten investeren. Maar waarom is online klantenservice zo belangrijk? Een aantal punten:
Doe je niet aan webcare en mis je belangrijke berichten van personen over jouw bedrijf? Dan is de kans groot dat dit een negatief effect heeft op je merkreputatie. Consumenten, vooral de millennial generatie, zijn digitaal het meeste actief op social media en verwachten een snelle online klantenservice naar aanleiding van hun vraag of opmerking.
Het is belangrijk om hierop in te spelen, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat jouw bedrijf als negatief wordt bestempeld op het wereldwijde web.
Omdat er zo veel verschillende kanalen zijn waarop personen hun (on)genoegen kunnen uiten, zijn er handige webcare tools om al die kanalen in één oogopslag te monitoren. Zo werken wij met webcare tool Coosto om de social engagement van onze opdrachtgevers in bij te houden. In Coosto krijg je inzicht in jouw doelgroep. Zo kun je voorgaande berichten van een persoon zien, de demografische gegevens en de invloed van een persoon binnen zijn eigen bereik. Ook kun je zien of een persoon vaker positief of negatief is geweest ten opzichte van je bedrijf, zodat je weet hoe je die persoon in het vervolg moet benaderen. Kortom, een social engagement tool is handig om te bepalen wie je doelgroep is en hoe je hier met online klantenservice op in kunt spelen.
Klaar om te beginnen met webcare, maar heb je hierbij hulp nodig van een webcare medewerker? Of zou je alle webcare willen uitbesteden, zodat jij je kan focussen op de core business van je bedrijf? Wij helpen je graag. Samen gaan we kijken wat we voor jou kunnen doen. Neem contact met ons op!
Deel dit bericht