Terug naar blog

Wat is een copywriter? Betekenis, tips en meer

15 augustus 2022 
– 10 minuten leestijd

Deel deze blog

Een goede copywriter maakt voortdurend ommetjes met zijn of haar lezers. Oké, dat klinkt eigenlijk als ontzettend makkelijk geld verdienen (‘doe mij ook zo’n baan!’). Maar zo eenvoudig is het niet. Zorg eerst maar eens voor een pakkende uitnodiging, anders zal zélfs de hond niet met je meelopen. Maar bedenk ook: copywriting is geen Nijmeegse Vierdaagse. Houd de wandeltocht plezierig en haalbaar voor iedereen. En als het ommetje gelopen is, zijn ze om. Jij ziet ze sowieso terug voor een volgende wandeling!

Wat doet een copywriter? Wat schrijft hij zoal?

De copywriter heeft dus tot doel om zoveel mogelijk mensen over te halen om iets te doen. Dat doet hij niet per se voor zichzelf, maar uit naam van bedrijven die producten of diensten verkopen. De betekenis van copywriting is dan ook schrijven met een commerciële insteek. We hebben het hier over teksten voor bedrijfswebsites: landingspagina’sblogs, maar ook social mediacontent. Alle moeten ze zorgen voor meer online bezoekers en (nieuwe) klanten.

Waarom noemt een copywriter zichzelf niet gewoon tekstschrijver?

Veel copywriters hebben een marketingachtergrond. En dat klinkt misschien wat dubbel. Enerzijds verwacht je voor deze functie iemand met een afgeronde communicatie- of journalistiekopleiding. Iemand die specifiek geleerd heeft om van teksten goede artikelen te maken. Zeker, ook zij maken deel uit van dit schrijversgilde. Maar als we puur kijken naar de betekenis en doelstelling van copywriting, dan staat het al gauw 1-0 voor de marketeer.

Een copywriter noemt zichzelf bewust geen tekstschrijver. Natuurlijk, hij doet exact hetzelfde. En als de nieuwe buurman tijdens een kennismaking vraagt: ‘Wat is dat?’ Dan houdt een copywriter het in negen van de tien gevallen bij: ‘Ik schrijf teksten.’ Tóch is er wel een wezenlijk verschil. En dat is het doel. Teksten van een copywriter moeten mensen ergens van overtuigen en hebben meestal een sterke oproep aan bezoekers (call to action). Tekstschrijvers richten zich eerder op het informeren, opiniëren en amuseren van lezers.

Een goede copywriter weet voor ieder bedrijf precies de woorden te vinden waar hun potentiële klanten door verleid worden. Je zou misschien stiekem de vergelijking kunnen maken met het sprookje van Hans en Grietje. Elk snoepje op het huis staat voor een woord, waarvan lezers beginnen te watertanden. De copywriter heeft alleen niet dezelfde intenties als de boze heks. Hij is zich van geen kwaad bewust, maar wil bedrijven en hun klanten graag bedienen.

Online copywriting is meer dan schrijven alleen

Ondernemers willen dat hun producten of diensten onder de aandacht van zo veel mogelijk mensen komen. Google kan ervoor zorgen dat hun website of webshop de lijst van zoekresultaten aanvoert. En daarmee speelt de zoekmachine dus een belangrijke rol voor vindbaarheid. Het is de taak van de copywriter om naast bedrijven en klanten óók Google te bedienen. Dat doet hij het beste naar aanleiding van een SEO-scan. Hier rollen per onderwerp woorden en woordcombinaties uit waarvoor geldt: meerdere keren benoemen in de tekst is winst.

Ook de lengte van teksten speelt een grote rol in de vindbaarheid. Voorheen maakten mensen hiermee het verschil duidelijk tussen een copywriter en een tekstschrijver. Copywriters hielden zich bezig met kortere berichten en artikelen. Maar die grenzen zijn vervaagd. Google stelt het juist op prijs dat teksten meer woorden bevatten. Sterker nog: vaak moet een tekst een minimumaantal woorden bevatten om überhaupt gevonden te worden. Hierin doorslaan is trouwens geen goed idee en werkt juist averechts.

Verschillende schrijfmanieren: B2B en B2C copywriting

Een goede copywriter houdt tijdens het schrijven rekening met de online vindbaarheid van bedrijven. Maar dan is het nog de vraag welke mensen hij met zijn teksten aanspreekt. Bij B2B copywriting (Business to Business) is niet de consument de klant, maar zijn het juist andere bedrijven. Die spreek je doorgaans formeel en zakelijk aan. B2C copywriting (Business to Consumer) is informeler en speelt bewust in op het gevoel van de consument. Voor een copywriter is het dus belangrijk om te weten wie je tegenover je hebt.

Vijf tips voor het schrijven van goede content:

1. Maak alinea’s niet te lang en gebruik tussenkopjes

Google mag dan blij worden van meer tekst, maar dat betekent niet dat je hiervoor alinea’s langer kunt maken. Uiteindelijk draait het om leesbaarheid. Een tekst die niet uitnodigt om te lezen, trekt zelden meer klanten. Maak alinea’s niet langer dan zes regels; anders vermoei je de lezer te veel en ben je hem/haar kwijt. Extra tip: het toevoegen van tussenkopjes verhoogt de leesbaarheid.

Meer tips om de ervaring van de lezer te optimaliseren? Lees ook onze blog: Waarom UX design belangrijk is voor de gebruikerservaring van jouw website

2. Spreek de taal van je publiek

Het spreekt voor zich dat een jongerendoelgroep met ‘u’ aanspreken geen slimme zet is. Wanneer dit vóórkomt, dan is duidelijk dat je je als copywriter zeker niet in het bedrijf hebt verdiept. Wil je dat jouw tekst écht binnenkomt en overtuigt? Kruip dan in de huid van de doelgroep en leer hun taal naar papier te vertalen. Gebruik ook de 7 principes van Cialdini om jouw doelgroep te overtuigen!

3. Overtuig met opsommingen en vragen

Opsommingen als deze doen het altijd goed. Google houdt van compact en puntig en beloont dit vaak ook met betere vindbaarheid van de bedrijfswebsite. Hetzelfde geldt voor het letterlijk antwoord geven op vragen, die je als copywriter willekeurig kunt stellen.

4. Maak het jezelf niet te lastig

Eigenlijk is dit les nummer één voordat je begint met schrijven. Wring jezelf niet in allerlei bochten, maar schrijf recht door zee. Dat is duidelijk voor jou, de klant, het bedrijf en zeker ook voor Google. Omslachtige teksten met wollig taalgebruik worden zelden met plezier gelezen.

5. Doe aan linkbuilding en voeg call to actions toe

Interne links naar andere landingspagina’s of blogs verhogen de vindbaarheid van de bedrijfswebsite. Eén manier waarop je dat zou kunnen doen, is door het toevoegen van specifieke call to actions. Hiermee spoor je mensen aan om een aankoop te doen of om contact op te nemen met het bedrijf.

Is jouw website toe aan een flinke optimalisatie met overtuigende copywriting? Of heb je hulp nodig bij een andere schrijfklus? Neem dan contact op met onze copywriters en we staan graag voor je klaar!

suzanne

Suzanne Dekker – Copywriter

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search