Waarom tiener-app TikTok zo razend populair is
2 minuten leestijd

Je hebt ongetwijfeld al van de populaire app TikTok gehoord. Het wordt veel gebruikt onder kinderen en tieners vanaf 13 jaar, maar ook een jongere doelgroep maakt veelvuldig gebruik van de app. Je ziet dat de jonge gebruikers social media kanalen zoals Instagram en Facebook inruilen voor TikTok. En dat zie je terug in de cijfers: inmiddels is TikTok wereldwijd al meer dan 1 miljard keer gedownload, waarvan er ruim 1 miljoen gebruikers in Nederland zijn. Daarmee is het groter dan LinkedIn, Twitter, Pinterest en Snapchat. Maar wat is TikTok precies en waar kan het voor worden ingezet?

Wat is TikTok?

TikTok (voorheen Musical.ly) is een gratis app voor zowel iOs als Android waar het allemaal draait om (live) video’s. Gebruikers filmen zichzelf of anderen terwijl ze dansen, zingen of playbacken. Je kunt de gemaakte TikTok video’s bewerken met een filter of met veel andere elementen. Andere gebruikers kunnen de TikTok filmpjes liken, delen en erop reageren. De video’s zijn ook makkelijk op andere social media te delen. De app is te vergelijken met Snapchat, Vine en Instagram stories. Officieel is de app te gebruiken vanaf 13 jaar, maar er zijn ook veel gebruikers die nog niet deze leeftijd hebben. TikTok heeft de volgende functies:

  • Tiktok filmpjes met een edit mogelijkheid
  • Livestreams
  • Reactie video’s
  • Duet video’s
  • TikTok challenges

Wat onderscheidt TikTok van andere social media?

Wat TikTok echt onderscheidt, is de toegankelijkheid om een video te bewerken en het variërende aanbod aan editing elementen. Zo zijn er veel stickers, emoticons, GIFjes, filters en andere functies die een TikTok filmpje nog beter maken. En dit kan allemaal vanaf je mobiele telefoon. Ook is engagement en het gezamenlijke aspect een groot pluspunt. Zo kan elke gebruiker reageren op een video van een andere gebruiker. En je kunt samen content maken door TikTok challenges aan te gaan.

Wat voor waarde heeft TikTok voor bedrijven?

Recentelijk kun je advertenties plaatsen op TikTok. Deze verschijnen in de feed van de gebruikers. Mocht je een jonge doelgroep hebben, dan is dit alsmaar groeiende platform het ideale kanaal om te investeren in advertising, influencer marketing of andere vormen van online marketing. Vooral omdat nog niet veel bedrijven TikTok als advertentieplatform hebben ontdekt. Als je het als bedrijf goed doet met creatieve en aansprekende content op TikTok, dan is de kans groot dat je veel bekendheid en engagement genereert. En dit hoeft niet veel tijd en energie te kosten, want je maakt een filmpje gewoon via je mobiele telefoon.

Wil jij TikTok gaan inzetten als onderdeel van je online strategie? Neem dan contact met ons op, wij vertellen je er graag meer over!

Ben jij nieuwsgierig wat TikTok voor jou kan betekenen?
Esther vertelt je er graag meer over.

Reacties
Delen
admin

Reageren