Terug naar blog

5 SEO tips om beter te scoren in Google!

12 april 2019 
– 5 minuten leestijd

Deel deze blog

Je wilt graag beter vindbaar zijn, maar je weet niet per se hoe? Lees onze tips om je website/webshop hoger te laten ranken in Google.

SEO Tip 1: Search Console

Een tool die iedere websitebeheerder zou moeten gebruiken is Search Console. Wat kun je ermee? Met Search Console kan je je content optimaliseren met een zoekanalyse.
Dit betekent dat je kan zien welke zoekopdrachten er zijn gebruikt voordat bezoekers op je website zijn geweest. Daarnaast kan je de volgende metrics bekijken: vertoningen, klikken en de gemiddelde positie.
Ook handig is dat je ‘duplicate content’ en foutmeldingen (404’s bijvoorbeeld) van je website kan inzien. ‘duplicate content’ kan voorkomen als je één pagina hebt die toegankelijk is via meerdere URL’s of verschillende pagina’s hebt met vergelijkbare content.

Deze handige tool kun je gratis gebruiken mits je een Google account bezit en aanpassingen kan maken in de broncode van je website.

SEO Tip 2: Zoekwoordenanalyse

Wanneer je goed gevonden wil worden in zoekmachines is het belangrijk om te weten op welke zoekwoorden je vindbaar wilt zijn. Dit kunnen bijvoorbeeld diensten van je bedrijf zijn of onderwerpen waarover je schrijft.

Een zoekwoordenanalyse kan je veel waardevolle informatie opleveren, waarmee je een artikel of een pagina kan vullen met relevante zoekwoorden.
Wanneer je bijvoorbeeld een zoekwoord in Google invult krijg je onderaan de pagina gelijk al een reeks met soortgelijke zoektermen.
Dit zijn zoekwoorden die al eerder gebruikt zijn. In tip 1 gaven we al aan dat je kan zien op welke zoektermen je gevonden wordt met behulp van Google Search Console.

Hoeveel zoekvolume er per maand op een bepaalde term zit kun je terugvinden in de zoekwoordplanner van Google Ads. De concurrentie kun je bepalen door de zoekterm in Google in te voeren en het aantal resultaten te bekijken.
Vervolgens kun je deze twee getallen tegen elkaar afzetten om de zogenaamde Keyword Effectiveness Index (KEI) te achterhalen. De formule hiervoor is als volgt: KEI = aantal zoekopdrachten/concurrentie.
Hoe hoger deze index uitvalt, hoe meer potentie het trefwoord heeft om goed te scoren op de resultatenpagina.

SEO Tip 3: Maak gebruik van H1, H2 en H3 titels

Bij het maken van artikelen kun je in WordPress verschillende groottes gebruiken qua kopteksten. Op visueel gebied zie je hier onderscheid in. Dit maakt het prettiger voor de lezer om je artikel te lezen.

Met de verschillende groottes geef je namelijk de hiërarchie aan op je pagina. Zet je deze op de juiste manier in dan is het voor Google eenvoudiger om de pagina’s op jouw website te indexeren. Zo mag je H1 bijvoorbeeld slechts 1 keer per pagina voorkomen. Deze hoort uiteraard bovenaan te staan om zoveel mogelijk waarde te krijgen van Google.

SEO tip 4: Het gebruik van Meta Descriptions en title tag

De meta descriptions en title tag zijn twee belangrijke begrippen die je kunnen helpen om bezoekers te verleiden naar je website te gaan.

Meta Descriptions
De meta description is eigenlijk een kleine beschrijving of korte samenvatting van een willekeurige pagina. Het helpt je om de CTR (click through rate) te verbeteren.
Deze beschrijving kun je per pagina op je website aanpassen. Er zijn twee manieren om dit toe te voegen:

  1. In de HTML code.
  2. In het Content Management Systeem (CMS), het programma waarin je jouw website bijhoudt.

 

Title Tag
De title tag geeft aan wat het onderwerp is van een webpagina. Het is de eerste regel die bezoekers zien in de zoekresultatenpagina, de zogenoemde Search Engine Result Page (SERP), na het uitvoeren van een zoekopdracht.

De title tag is ook zichtbaar in de titelbalk en tabbladen van jouw browser. Ook de title tag is belangrijk om meer klikken naar je website krijgen. Door dit relevant te houden is de kans veel groter dat je CTR stijgt. Hoe beter de CTR des te beter je gaat ranken in de zoekmachines.

Hulp nodig bij het maken van meta descriptions en titels? Gebruik dan de YOAST WordPress SEO plugin. Mocht je er niet uitkomen? Wij helpen je graag verder.

SEO tip 5: Maak goede content waarmee je beter kan scoren in Google

Goede rankings in Google komen voornamelijk door links. Hoe meer websites er naar jouw website linken, hoe populairder je bent en hoe hoger je in Google komt. Dit worden ook wel backlinks genoemd.
Daarnaast leveren links en shares op social media ook meer bezoekers op. Elke link en share is weer een opening naar jouw website.

Je kan dus door relevante content links verdienen. Benader andere websites die naar jou willen linken. Hiermee vergroot je je ‘autoriteit’ binnen Google. Wanneer je goede content maakt komen de links vanzelf.

Linken naar andere websites
Door te linken naar andere sites met relevante content, kan je ook verschil maken. Er wordt vaak gedacht dat linken naar andere websites slecht is. Je geeft mensen de gelegenheid om weg te klikken.
En linken naar een concurrent is al helemaal een slecht idee. Je wilt namelijk niet dat je concurrent beter gaat scoren.

Bezoekers willen goede informatie op het internet vinden waar ze echt wat aan hebben. En daar horen links naar andere sites ook bij.
Hierbij is het wel belangrijk dat je de link naar een kwalitatief goede website plaatst die als een autoriteit binnen je branche wordt gezien.

Wil je meer weten?

BytEffekt helpt je graag om een optimaal rendement te halen uit je SEO activiteiten. Vraag een SEO scan aan of neem contact op.

baukje
Baukje Walsma – SEA specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search