Terug naar blog

Social media trends en verwachtingen in 2022

6 december 2021 
– 4 minuten leestijd

Deel deze blog

Nu 2021 ten einde loopt, kijken wij vast vooruit naar 2022. Met welke social media trends moet je het komende jaar rekening mee houden? En wat betekent het voor jouw social mediastrategie? Wij zetten ze voor je op een rijtje.

Social shoppen in de lift

Dankzij de coronapandemie heeft online shoppen een flinke boost gekregen en dan vooral op social media. Het is dan ook niet gek dat ruim 70% procent van de shopliefhebbers Instagram gebruikt om nieuwe producten te ontdekken. Zowel Facebook als Instagram bieden al geruime tijd de mogelijkheid om je eigen producten te verkopen in je eigen winkel binnen het platform. Deze producten kun je bijvoorbeeld taggen in je posts en zo meer onder de aandacht brengen.

Afrekenen gaat vooralsnog via je je eigen webshop, maar ook daar komt verandering in. Zo werkt Instagram aan een mogelijkheid om ook het afrekenen binnen de eigen app in te richten. Op deze manier hoef je als gebruiker Instagram niet meer te verlaten om je aankoop te voltooien.

Maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Een grote verandering die eraan zit te komen is live shopping, iets wat in China al zorgt voor bijna $70 miljard aan omzet! Het idee is simpel: Een influencer prijst tijdens een livestream diverse producten aan. Dit doen ze doormiddel van een unboxing of review en de kijkers kunnen tegelijkertijd deze producten vervolgens rechtstreeks in de livestream aanschaffen.

(korte)Video’s worden steeds belangrijker

Video’s zijn en blijven ongekend populair. In veel gevallen werken video’s beter dan foto’s op social media en vooral de korte hapklare video’s hebben hun plek weten te vinden in het online landschap. Kijk maar naar TikTok. Deze app is ongekend populair en stijgt ook flink in het aantal gebruikers. Instagram zag dit al vroegtijdig en begon met een heuse kloon in de vorm van Instagram Reels en met succes. Reels zorgen in veel gevallen voor meer engagement ten opzichte van langere video’s en worden daardoor steeds belangrijker om mee te nemen in je social media strategie.

Toch zoeken Instagram en TikTok momenteel de grenzen op wat betreft de term short video. Zo begon TikTok met een maximum van 30 seconden aan video’s, maar breidt nu ook uit naar 3 minuten durende video’s. Instagram heeft het maximum verdubbeld van 30 seconden naar 60.

Volgens een onderzoek van Cisco zal in 2022 82% van de online content bestaan uit video’s en dat is ook niet zo gek als je nagaat dat Instagram in 2021 heeft aangekondigd meer focus te gaan leggen op video in plaats van foto’s en ook in advertising hebben de Reels een plekje gekregen!

Lees ook onze blog Instagram lanceert nu ook advertenties voor Reels in Nederland!

Wie trouwens denkt dat het enkel vooraf opgenomen video’s leidend zullen zijn heeft het mis. Ook de livestreams zullen belangrijk blijven, zelfs na de pandemie. Deze livestreams bleken een geschikt alternatief te zijn voor evenementen en bijeenkomsten en zijn uitermate geschikt om in gesprek te gaan met je volgers.

Social media blijft een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven

Social media is natuurlijk allesbehalve nieuw, maar het gebruik blijft ongekend groeien. Zo spenderen we gemiddeld zo’n 145 minuten per dag op social media. Dit is een groei van één uur ten opzichte van 2012. Wereldwijd groeide het gebruik van social media, inclusief het gebruik van berichten-apps als WhatsApp, met 21%. Dit komt natuurlijk mede door de pandemie, maar deze stijging laat wel zien dat we als gebruiker steeds meer afhankelijk zijn van social media kanalen.

Kortere aandachtsboog zorgt voor nog kortere content

We schreven hierboven al over de kortere video’s welke ongekend populair blijven, maar het kan nog korter. We brengen meer tijd door op social media, maar schenken minder aandacht aan individuele posts. Volgens onderzoek van Muck Rack heeft de gemiddelde persoon een aandachtsspanne van 8 seconden. 20 jaar geleden was dit nog 12 seconden.

Social media kanalen spelen hier op in door nog meer snellere content aan te bieden zoals Instagram Stories en Twitter Fleets. Via deze functies kunnen gebruikers en bedrijven content plaatsen welke na 24 uur weer verdwijnen.

 

Metaverse hét woord van 2022?

De metaverse, het klinkt als iets uit een sciencefictionfilm, maar niets is minder waar. De metaverse is volgens Facebook-topman Mark Zuckerberg de ‘opvolger van mobiel internet’. In het kort gezegd is de metaverse een virtuele omgeving waarin mensen interactie kunnen hebben en waar virtual reality en de echte wereld samenkomen. Denk hierbij aan virtuele meetings in één ruimte.

Facebook heeft eerder dit jaar laten weten 10 miljard te investeren om de fundamenten van deze metaverse op te zetten. Hoewel dit proces nog enkele jaren in beslag zal gaan nemen, zullen we in 2022 hier vast en zeker meer over gaan horen.

User Generated Content wordt nog belangrijker

Als bedrijf wil je op social media herkenbaar zijn en een bepaalde doelgroep aanspreken. Hiervoor moet je authentiek zijn en beschouwd worden als sociaal bewust. Wat hierbij enorm helpt is het gebruik van User Generated Content (UGC). Dit is simpelweg content gemaakt door de gebruikers van jouw product.

Door UGC in te zetten creëer je vele kansen. Zo vertrouwen consumenten het oordeel van andere consumenten vaak meer dan van het merk zelf. Daarnaast wordt deze content meer gedeeld en wakkert het conversaties aan. Uit diverse onderzoeken blijkt dat UGC-content 81% meer kans hebben om te leiden tot een conversie.

Op dit moment is UGC veel aanwezig op Instagram en Facebook, maar het is slechts een kwestie van tijd voordat ook meer focussen op User Generated Content.

Conclusie

2022 wordt dus hét jaar van de videocontent. Korte video’s en verhalen blijven favoriet en dit zal de komende jaren ook nog flink groeien. Hetzelfde geldt voor AR en VR mogelijkheden.

Ook zal het online shoppen veel meer plaats gaan vinden binnen bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Ben jij er al klaar voor? Of kun je wel wat hulp gebruiken met jouw social media? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag!

johan
Johan Hockelmann – Social media specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search