Social app BeReal weert influencers, maar wat is het?

Hoewel we tegenwoordig bijna struikelen over de social media apps, is er altijd ruimte om nóg een app in ons leven toe te laten. BeReal is een hype, maar niet bepaald nieuw. Hoe komt het dat de app, die al sinds 2020 bestaat, ineens wordt omarmd door Gen Z? En hoe aantrekkelijk is de app voor influencers?  

Wat is BeReal?

Iets liken op Facebook, een story plaatsen op Instagram, verzanden in het algoritme van TikTok en daarna nog de verhalen op Snapchat bekijken. We zijn er maar druk mee, zo blijkt ook uit het social media onderzoek van 2021. Toch is er nog een app die eenmaal per dag je aandacht gaat vragen en dat is BeReal.

Het concept van de app is eigenlijk best simpel: na het downloaden van de app en het aanmaken van een account, krijg je elke dag op een willekeurig moment een pushmelding. Na het krijgen van deze melding, heb je twee minuten de tijd om een foto te maken van waar je op dat moment bent of mee bezig bent. De app maakt geen gebruik van filters, je kunt net geen goede pose aannemen of lang nadenken over de setting. Je wordt door het tijdslimiet en de willigkeurigheid van het tijdstip van de melding gedwongen om iets te delen wat zo echt mogelijk is.

En dat zie je dan ook in je tijdlijn terug. Foto’s van mensen die nét niks doen. Confronterend is wel dat er niet één, maar twee foto’s tegelijkertijd wordt gemaakt. Maak je binnen de twee minuten een foto, dan krijg je alleen te zien wat je met je achtercamera fotografeert. Tegelijkertijd wordt er een selfie gemaakt, wat je op dat moment niet ziet. Dus bereid je voor op veel foto’s van dubbele kinnen en moeilijk kijkende gebruikers.

Elke dag een foto 

BeReal stuurt je dus één melding per dag, laat je een foto maken en laat je daarna weer met rust. Maar er zit wel een bepaalde druk op. Niet alleen door de tijdslimiet van twee minuten, maar mocht je een foto-moment missen, dan krijg je ook de foto’s van je vrienden niet te zien. Kies je ervoor om een foto te maken later op de dag, dus buiten de notificaties om, dan krijgen je vrienden de melding dat je eigenlijk te laat was en dat de foto niet écht real is.

Explosieve groei van BeReal: Gen Z wil Real zijn!

Hoewel de app al enige tijd bestaat, is het aantal downloads en actieve gebruikers de afgelopen maanden enorm hard gegroeid. Zo is het aantal actieve gebruikers sinds begin dit jaar met 315% gestegen. En alleen al in maart 2022 is de app ruim 2 miljoen keer gedownload.

Een grote groei, maar waaruit bestaat deze doelgroep? Op dit moment is Generatie Z de veruit grootste groep, maar ook millennials weten de app steeds meer te vinden. Waar het bij Instagram of TikTok gaat om zien en gezien worden, is dat bij BeReal juist niet het geval. De app heeft zelfs in de AppStore een ‘waarschuwing’ waarbij ze duidelijk maken dat influencers beter op Instagram of TikTok kunnen blijven:

“BeReal won’t make you famous, if you want to become influencer you can stay on TikTok and Instagram.”

Lees ook: TikTok niet alleen meer voor jongeren

Tegen het perfecte plaatje

Op Instagram kun je met gemak doen alsof je leven bestaat uit prachtige reisjes en mooie momenten, maar op BeReal laat je zien wat je écht aan het doen bent. Iets waar blijkbaar Gen Z behoefte aan heeft. Het is natuurlijk maar de vraag of BeReal een blijvertje is of slechts een hype. Wil je meer informatie over de laatste ontwikkelingen op social media gebied? Volg BytEffekt op Instagram!

Johan Hockelmann
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde blogs

Meer weten over online marketing?
Ja, link mij doorJa, bel ons.