De 5 belangrijkste marketing trends van 2022

Het einde van 2021 nadert en onze specialisten kijken alweer vooruit naar wat het nieuwe jaar gaat brengen. Hoog tijd om de nieuwe marketing trends voor 2022 voor je op een rijtje te zetten, zodat je precies weet hoe je jouw bedrijf kunt verbeteren, versterken of misschien wel boosten:

1.Verkoop via sociale media platforms

Social commerce is hard op weg om één van de grootste trends in digitale marketing voor 2022 te worden. De recente updates van de sociale platforms hebben veel bedrijven de mogelijkheid gegeven om naast hun website ook hun social media profiel als verkoopkanaal te gebruiken. Je kan dit bijvoorbeeld zien in Instagram’s Shoppable Feed en de Buyable pins van Pinterest. Hierbij worden er in de app zelf producten of diensten aangeboden waardoor de gebruiker de app vaak niet meer hoeft te verlaten.

Het is dus nu belangrijker dan ooit om je merk, producten en diensten beschikbaar te maken voor aankoop op sociale media. Momenteel winkelt een groot aantal online shoppers al via sociale mediakanalen zoals Facebook, Instagram of Pinterest. Je kan met recht spreken van een shift van de ‘like’ button naar de ‘buy’ button en deze platforms maken het dan ook makkelijker voor gebruikers om aankopen te doen binnen hun platform.

Lees hier ook de andere social media trends en verwachtingen in 2022!

2. De cookieloze toekomst

In 2020 maakte Google bekend dat Chrome third party cookies gaat blokkeren. Aangezien Chrome de populairste browser is, goed voor bijna 70% van al het marktaandeel, heeft dit nogal wat gevolgen. Eerder stond deze ‘Google Privacy Sandbox-update’ gepland voor begin 2022, maar in juni werd bekend dat de update met minimaal 2 jaar uitgesteld wordt.

Het volgen van gebruikers op internet is essentieel voor veel adverteerders en bedrijven. De zorgen over de privacy van gebruikers zijn echter belangrijker geworden voor steeds meer internetgebruikers. Er is dan ook een duidelijke trend gaande om de privacy van websitebezoekers en telefoongebruikers beter te beschermen. Zo zijn de nieuwe privacy-instellingen van iOS 14 en de Apple Mail Privacy Protection voorbeelden van stappen in deze richting. We zijn op weg naar een zogenoemde ‘cookieless’ toekomst. Dit betekent dat personaliseren, targeten en retargeten anders moet.

Wat betekent dit voor jou?

Er gaan best wat dingen veranderen en de gevolgen kunnen groot zijn. Je kunt je hierop voorbereiden door nu bijvoorbeeld nu al een goede trackingstructuur in je website te gebruiken. Hier is Google Tag Manager een held in. Met deze tool beheer je al jouw trackingcodes en tags op één plek. Ga ook aan de slag met GA4 als je dit nog niet gedaan hebt, want dit is het platform waar Google haar belangrijkste nieuwe Analytics-functies zal toevoegen, óók op het gebied van cookies.

3. Zorg voor een interactief platform

Wat niet mag ontbreken de komende tijd is een interactieve website. Het is vandaag de dag belangrijk om een functionele en vooral responsieve website of platform te hebben met optimale gebruiksvriendelijkheid. De UX (User Experience) moet optimaal zijn met responsieve onderdelen. Denk hierbij aan vragenlijsten, wedstrijden, winacties, spelletjes, interactieve video’s en vraagstukken. Zolang het maar interactief is, zit je goed.

Bovendien is dit ook een manier om jouw bezoekers en potentiële klanten beter te leren kennen. Dit soort gegevens zijn ook wel bekend onder de naam ‘Zero-party data’, het zijn gegevens die rechtstreeks door de consument aan een merk worden gegeven.

4. Gebruiksvriendelijkheid en gebruikersgemak worden steeds belangrijker

De begrippen lijken enorm op elkaar, toch zit er een duidelijk verschil in. Gebruiksvriendelijkheid heeft alles te maken met je zo weinig mogelijk drempels voor je websitebezoeker. Denk hierbij bijvoorbeeld aan cookiemeldingen en navigatie. Als een cookiemelding niet duidelijk is of de cookie-instellingen niet eenvoudig aan te passen zijn, is dat bijzonder niet-gebruiksvriendelijk. De scheidslijn is dun, maar wat bijvoorbeeld heel duidelijk gebruikersgemak is, is hoe gemakkelijk een webpagina te lezen is. Contrast en uitlijning bijvoorbeeld spelen daarin een belangrijke rol.

Dat dit steeds belangrijker wordt zie je terug in de Page Experience Update (van Google, red.), waarin per juni 2021 een drietal Core Web Vitals is opgenomen die concreet maken wat er bijdraagt aan gebruiksvriendelijkheid en gebruikersgemak. Hierin wordt vooral gekeken naar hoelang het duurt voordat iets geladen is op de website en hoelang het duurt voordat een bezoeker een actie, zoals een klik, uitvoert.

5. Google MUM update

Google is bezig met een nieuwe update: Google MUM (Multitask Unified Model). Met Google MUM gaat Google proberen om je vraag te beantwoorden wanneer er niet een simpel antwoord te geven valt. Dat is wanneer een woord meerdere betekenissen heeft of wanneer een woord op verschillende manieren begrepen kan worden.

Ondanks dat we niet precies weten wanneer de update wordt uitgerold, weten we al wel dat de zoekresultaten binnenkort worden uitgebreid met o.a. sites uit andere landen, specifieke stukjes uit video’ en de mogelijkheid om een vraag of zoekopdracht mee te sturen met je afbeelding. Hierdoor snapt Google niet alleen wat je wil zien, maar ook wat voor informatie je erbij zoekt.

Wil je meer weten over de marketingtrends van 2022 of heb je hulp nodig met online marketing? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag.

Romy Brookhuis
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde blogs

Meer weten over online marketing?
Ja, link mij doorJa, bel ons.