Terug naar blog

LinkedIn in de lift, hoe kun je daar slim gebruik van maken?

8 november 2021 
– 10 minuten leestijd

Deel deze blog

LinkedIn staat bekend als het zakelijke platform, waar netwerken centraal staat. Toch wordt dit platform steeds meer het gebruikt voor social sharing en social talk. Dit biedt kansen op verschillende gebieden. Maar hoe haal je waardevolle leads binnen en wanneer blijft het bij alleen maar netwerken? We hebben 10 tips voor je verzameld waarmee jij het meeste uit je LinkedIn-account kunt halen als persoon én als bedrijf.

1. Houd je bij één hoofdboodschap

Als ondernemer, maar ook als mens heb je vaak veel te vertellen. Als mens ben je veelzijdig en als ondernemer is dat niet anders. Je levert misschien aan meerdere doelgroepen en verkoopt meerdere producten of diensten. Ook heb je over meer onderwerpen wel een mening. Logisch. Maar als je succesvol wil zijn op LinkedIn is het goed om je te beperken. Kies een hoofdonderwerp waarover je wil zenden en vanuit wil reageren. Op die manier creëer je helderheid en herkenning in je boodschap in plaats van verwarring.

2. Zoek de interactie op, want wat je geeft krijg je (meestal) terug

Het zenden van informatie is niet zo moeilijk, maar ervoor zorgen dat men deze informatie ook echt aan komt of zorgt voor interactie is de uitdaging. Zorg er daarom voor dat je niet alleen actief bent op LinkedIn, maar ook reageert op anderen. Geef tips en reacties waar iemand echt wat aan heeft, en lever op die manier waarde aan je netwerk. Je zult zien dat dit niet alleen maar tijd kost, maar je ook wat oplevert!

3. Wees niet bang om ergens voor te staan

Durf je jouw mening over bepaalde onderwerpen niet te delen? Dan blijft er niemand hangen bij jouw profiel of reactie, want grijze muizen zijn niet interessant. Wanneer je een standpunt inneemt vergroot je je zichtbaarheid, het zorgt ervoor dat je aandacht krijgt en er zullen medestanders voorbijkomen. Mensen die zich met jouw mening kunnen identificeren zijn waarschijnlijk geneigd om sneller voor jou te kiezen in plaats van voor je concurrent. Zeker wanneer ze jouw diensten nodig hebben of iets willen kopen dat jij aanbiedt.

4. Volg een strategie

Of je nu de strategie van je bedrijf volgt, of voor je eigen account een strategie op papier of gewoon in je hoofd hebt: het volgen van een strategie helpt. Een strategie zorgt ervoor dat de tijd en moeite die je in een bericht stopt eerder wat oplevert. Vliegen je posts van hot naar her en zit hier geen rode draad in? Dan kunnen je volgers je logischerwijs niet meer volgen en verlies je hun aandacht. Blijf daarom bij jezelf en zorg voor een rode draad in je posts, ook al is dit alleen maar door je posts op dezelfde manier te beginnen of eindigen. Maar net wat bij jouw past.

5. Consistentie

Wanneer je een strategie volgt zullen je posts qua boodschap en stijl vaak consistent zijn, maar zorg ook voor een consistente stroom aan berichten. Post niet de ene week vaak, en de andere week niet: kies een aantal posts per week dat voor jou haalbaar is, en houd dan ook rekening met de tijd die je eventueel kwijt bent aan het reageren op je volgers. Heb je een keer geen inspiratie of tijd? Geen probleem, maar zorg er wel voor datje consistent blijft en er geen grote pauzes tussen je posts zitten.

6. Alles draait om de toegevoegde waarde voor je doelgroep

Wanneer je niets te melden hebt aan je doelgroep, kun je dit ook beter niet doen. Het delen van jouw kennis en expertise zal de reden zijn dat mensen het interessant vinden om jou te volgen. Het draait dan ook niet om de meeste likes of reacties – viral gaan is niet altijd positief – maar om de waarde die jij kunt toevoegen voor jouw doelgroep. Door waarde te leveren trek je automatisch de mensen die jouw bijdragen waarderen naar je toe. Het is dan ook een van de beste manieren om aan leadgeneratie te doen.

7. Wees jezelf

Het is belangrijk om je persoonlijkheid te laten zien in je berichten. Je bent onderdeel van je bedrijf, of je bént het bedrijf en daar doen mensen zaken mee. Niet met een inschrijfnummer bij van de KVK. Daarom is je LinkedIn profiel het perfecte visitekaartje; je kunt content delen waarin je de toegevoegde waarde van je bedrijf laat zien, maar ook met wie klanten te maken krijgen. Je diensten zullen niet uniek zijn, maar degene die ze aanbiedt wel (jij dus!). Daar zullen mensen zich tot aangetrokken voelen, en die groep wil je aantrekken en ervoor zorgen dat zij met jou in zee gaan.

8. Maak gebruik van de tools van LinkedIn

LinkedIn zelf staat ook niet stil. Zo zijn er de LinkedIn Creator mode en de LinkedIn Coverstory. Hiermee kun je je persoonlijkheid nog meer laten zien. Daarnaast is ook op LinkedIn video dé manier om jezelf in de kijker te spelen, er zijn nog niet veel ondernemers die dit namelijk frequent doen en dus een goede manier om eruit te springen. Let er daarbij op dat je de video rechtstreeks plaats in je tijdlijn (niet middels een YouTube-link, en als het niet anders kan zet die dan in de comments). Daarbij is het een feit dat men vaak in stille modus kijkt, dus ondertiteling is daarbij een must.

9. LinkedIn draait om netwerken, doe dit dan ook

Zoals je al tussen de regels door kon lezen draait het op LinkedIn niet alleen om zenden. Interactie aangaan is van belang, maar je kunt ook prima proactief zoeken op LinkedIn met de zoekfunctie. Daarnaast moet je je bestaande netwerk niet vergeten. Wil je graag in contact komen met iemand of zoek je iemand met een bepaalde functie? Kijk in jouw netwerk en check of daar iemand tussen zit die een connectie is met degen die jij zoekt. Vraag gerust dat hij of zij je kan introduceren, op die manier ben je snel een stap dichterbij.

10. Neem de tijd om te leren

Je zult niet 1, 2, 3 extra klanten of volgers krijgen wanneer je start met het delen van waardevolle content. Als je consistent blijft posten met je strategie als leidraad, zul je vanzelf zien hoeveel rendement je uit jouw LinkedIn posts haalt en of het de tijd die je er in steekt waard is. Probeer verschillende typen content uit en leer van de resultaten die dit oplevert, zo lang je binnen de lijntjes kleurt en waardevolle content post die past bij je strategie kun je niets fout doen. Want je weet: al doende leert men, dat geldt ook voor ondernemen via LinkedIn!

Heb je hulp nodig bij het onderhouden van je LinkedIn kanaal (persoonlijk of bedrijfsmatig)? Neem gerust contact met ons op!

johan
Johan Hockelmann – Social media specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search