Terug naar blog

Instagram Reels advertenties: Waarom ze werken en hoe je ze maakt

28 oktober 2021 
– 6 minuten leestijd

Deel deze blog

De organische Reels functie van Instagram is al in augustus 2020 gelanceerd en is momenteel beschikbaar in meer dan 80 landen. Na een succesvolle testperiode in geselecteerde landen is het sinds de zomer ook mogelijk om in Nederland de Instagram Reel advertenties te gebruiken!

De functie wordt door Instagram zelf beschreven als: “de beste plek op Instagram om mensen te bereiken die je niet volgen”. De functie creëert de mogelijkheid voor o.a. bedrijven om grotere doelgroepen te bereiken en het is de plek waar gebruikers doelgerichte nieuwe inhoud kunnen ontdekken van merken en makers. Omdat je Instagram Reels op de Explore-pagina kunnen verschijnen, net als TikTok-video’s op de For You-pagina, kunnen mensen die je niet volgen, je Reels bekijken. Dit betekent dat of je nu veel volgers hebt of niet, je clips ontdekt kunnen worden door de bredere doelgroep – puur op basis van betrokkenheid. Als je het ons vraagt, is dit een gouden kans om je publiek te laten groeien en meer volgers te krijgen.

Lees ook onze blog 6 Instagram tips om te groeien!

Adverteren met Instagram Reels

De Instagram Reels advertenties nemen, net als advertenties in Story’s, het volledige scherm in beslag. Daarnaast, worden de video’s ook als preview weergegeven in de timeline tussen andere berichten. Net als de organische Reels mogen deze advertenties maximaal 30 seconden duren. Instagram gebruikers die de advertentie bekijken kunnen deze liken, opslaan, delen en er opmerkingen bij plaatsen.

Een geadverteerde Reel verschijnt op de meest populaire plaatsen. Dit omvat het tabblad Reels, Reels in Verhalen, Reels in Verkennen (Explore) en Reels in je feed. Zodra een gebruiker een Reel aanklikt, komt hij in een weergave, die lijkt op die van TikTok, die uitsluitend Reels toont die verticaal scrollen.

Wat moet je doen om je Instagram Reels te adverteren? Met stappenplan

Net als de andere advertentieproducten, worden Instagram Reels advertenties geplaatst met een op veilingen gebaseerd model. Je kan vervolgens ervoor kiezen om een van je bestaande Reels te promoten of om nieuwe content naar het advertentiecentrum te uploaden.

Helaas zijn de beschikbare prestatiestatistieken nog beperkt. Instagram deelt, net als voor de organische Reels alleen informatie over het aantal weergaven, likes en comments.

Volg deze stappen om jouw Reel te promoten:

  1. Maak op de normale manier een campagne aan.
  2. Kies een advertentiedoel welke aansluit bij jouw doelstelling, bijvoorbeeld: bereik, merkbekendheid, verkeer, betrokkenheid of conversies.
  3. Kies uit de opties voor budget en planning. Let op dat je voor het adverteren van een Reel misschien een minimaal budget moet inzetten voor je advertentieset.
  4. Kies bij de opties voor plaatsingen voor handmatige plaatsingen en vink zoals je ziet in het voorbeeld hieronder alleen het platform Instagram aan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Vink vervolgens de Instagram Reels opties in onder het kopje ‘verhalen’ aan. Als je de plaatsing Instagram Reels gebruikt, kun je ook Instagram Story’s selecteren. Als je een andere plaatsing selecteert, wordt Instagram Reels verwijderd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Maak je advertentie af door het juiste Instagram account aan de advertentie te koppelen en upload de Reel die je wil gaan adverteren.

Hoe maak je eigenlijk een Instagram Reels?

Je kunt eenvoudig een reel maken door het stappenplan van Instagram Reels hieronder te volgen.

  1. Zoek Reels in de Instagram-camera onder in je scherm.
  2. Kies de lengte en creatieve tools. Selecteer de lengte van je reel (15 of 30 seconden) en kies uit verschillende tools, zoals Effecten, Timer, Snelheid en Uitlijnen om je reel creatiever te maken. Kies in deze stap ook welke audio je gaat gebruiken voor je video. Kies bijvoorbeeld een liedje uit de muziekbibliotheek of gebruik je eigen audio.
  3. Neem je reel op. Tik op de sluiter voor meerdere clips om op te nemen. Tik nogmaals op de sluiter om te stoppen met opnemen. Reels kunnen als een reeks clips allemaal tegelijk worden opgenomen, of je video’s uploaden vanuit je galerij. Na het opnemen kun je teruggaan om eerdere clips in je video in te korten of te verwijderen.
  4. Publiceer je reel. Kies je omslagafbeelding, voeg een bijschrift van hashtags toe of tag andere accounts. Als je een bedrijfs- of open account hebt, kan je reel worden bekeken en ontdekt door de grotere Instagram-community. Je kunt ervoor kiezen om Reels te delen via een post, in je verhaal of op de ontdek pagina.
romy
Romy Brookhuis  – SEO specialist & marketing strategie

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search