Deel deze blog
Een landingspagina is tegenwoordig een onmisbaar element van je online strategie. Het is de perfecte manier om de zoekopdracht van de bezoeker aan te laten sluiten bij de juiste pagina.
Een goede landingspagina maken is best lastig. Het kan een heel gepuzzel zijn om jouw landingspagina zo effectief mogelijk te maken. Daarom is het handig om deze in stappen te maken.
Een landingspagina is een plek waar je bezoekers ‘landen’ nadat ze in een zoekmachine gezocht hebben op een specifieke term of nadat ze op je advertentie hebben geklikt. Vaak is dit een pagina die niet in de menustructuur voorkomt, maar een losse pagina in je website. Ook kan je met een goede landingspagina beter gevonden worden in de zoekmachines. Dit kan op een populair zoekterm zijn, maar ook op lokale zoektermen zoals ‘online marketing friesland’ bijvoorbeeld.
Het doel van een landingspagina is om de bezoeker een bepaalde actie uit te laten voeren of om meer traffic naar je website te realiseren. Een actie kan bijvoorbeeld een aankoop zijn, het invullen van contactgegevens voor meer informatie of een aanmelding voor een demo of nieuwsbrief. Veelal is het slim om de bezoeker met een bepaalde korting, actie of boodschap te triggeren of verleiden om daadwerkelijk tot actie over te gaan op deze pagina. Denk hierbij aan teksten als ‘nu of nooit’, ‘meld je aan en krijg korting’, ‘bestel nu en we verzenden gratis’ etc. Ook het duidelijk weergeven van je UPS’s kan hierbij ondersteunen; dit zijn tenslotte de belangrijkste punten waarom men jouw product of dienst zou moeten afnemen.
Een andere tactiek is het inspelen op emoties en/of het probleem waar de bezoeker mee zit. Jij biedt daarvoor dé oplossing en dit maak je duidelijk op de landingspagina. Maak je alleen een landingspagina om meer verkeer naar je website te genereren? Dan is zo’n trigger om over te gaan op actie minder van belang.
Een effectieve landingspagina bestaat uit de volgende onderdelen:
Het toevoegen van een video’s of paar reviews wekt vertrouwen. Hierdoor blijft de gebruiker langer op de pagina. Gebruik bijvoorbeeld ook afbeeldingen over het onderwerp, infographics, video’s, cijfers enz. Google en consumenten zien graag beeld.
Landingspagina’s zijn over het algemeen niet te lang van opzet. Hoe minder de bezoekers hoeven te scrollen, hoe eerder ze geneigd zijn over te gaan tot actie. Meestal zit de CTA-button boven de zogenaamde ‘vouw’ of is hij meerdere malen op de pagina te vinden bij uitgebreidere pagina’s. Belangrijk is dus ook dat er gelet wordt op responsive design. De pagina moet dus ook goed leesbaar zijn op smartphone en tablet. Verder is het nog belangrijk dat de pagina regelmatig geüpdatet wordt. Dit doet namelijk de concurrentie ook, waardoor de kans weer groter is dat zij weer hoger komen in de zoekmachines dan jij. Check daarom ook regelmatig je rankings.
Deel dit bericht