Terug naar blog

Google Mijn Bedrijf: wat zijn de voordelen en hoe stel je het in?

12 januari 2021 
– 10 minuten leestijd

Deel deze blog

Met een Google Mijn Bedrijf vermelding pak jij met jouw bedrijf direct de aandacht. Dat is wat je als eigenaar of marketeer natuurlijk wilt: zichtbaar worden bij je doelgroep. Zodra mensen in Google gaan zoeken op jouw bedrijf, wil je dat jouw bedrijfsnaam en website bovenaan de zoekresultaten tevoorschijn popt. Daarom is het belangrijk om, naast SEO, SEA en social media, ook tijd vrij te maken om Google Mijn Bedrijf goed in te richten. Dit kan namelijk veel opleveren.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

De Google Mijn Bedrijf vermelding staat aan de rechterkant in Google en geeft informatie over jouw bedrijf. Denk aan adres, telefoonnummer, recensies, afbeeldingen et cetera. Deze informatie wordt weergegeven zodra mensen op jouw bedrijfsnaam zoeken in Google. Om je een voorbeeld te geven hebben we gezocht op onze eigen bedrijfsnaam, BytEffekt. Rechts zie je de vermelding met alle informatie die voor ons relevant is.

De voordelen

Dat je direct de aandacht pakt in Google, is een dikke pre. Toch zijn er nog veel meer voordelen waarom je het direct moet instellen. We zetten een aantal voordelen op een rij:

  • Het is het visitekaartje van jouw bedrijf. Zorg er daarom voor dat alle relevante informatie over jouw bedrijf er in staat.
  • Het schept vertrouwen. Als jij goed vindbaar bent in Google en transparante informatie levert, zijn mensen eerder geneigd om door te klikken naar jouw website en een eventuele aankoop of offerte-aanvraag te doen.
  • Het heeft een professionele uitstraling.
  • Jouw Google Mijn Bedrijf vermelding kan ook getoond worden als internetgebruikers zoeken op een andere relevante zoekterm. Stel, jij hebt een autogarage in Heerenveen, Friesland. Dan kun je, naast je bedrijfsnaam, ook gevonden worden op ‘autogarage Heerenveen’.

Google Mijn Bedrijf aanvragen

Alleen al om de voordelen zou je nu direct aan de slag willen, toch? Dan scheelt het dat het maar een halfuurtje van je tijd in beslag neemt. We helpen je met de stappen die je moet volgen om je account op te zetten:

  1. De eerste stap is om in te loggen op je (zakelijk) Google-account. Vervolgens kun je via de website van Google Mijn Bedrijf je eigen account maken.
  2. Vul als tweede stap de naam van je bedrijf in.
  3. Vervolgens kun je alle stappen doorlopen en alles zo goed mogelijk invullen.
  4. Als laatste kun je de verificatie opvragen. Dit is een briefkaart waarop een code staat, deze krijg je over het algemeen binnen een tot twee weken op je deurmat.
  5. Is de briefkaart binnen? Log dan opnieuw in en verifieer de code. Na enkele dagen staat jouw Google Mijn Bedrijf vermelding in Google!

Tips om je Google Mijn Bedrijf te optimaliseren

Als je eenmaal je account hebt geverifieerd, is het handig om de informatie die je eerder hebt ingevuld nog eens te checken en waar nodig aan te passen. Is alles goed ingevuld? Heb je alle relevante informatie? Voor een goed overzicht om alles uit je vermelding te halen, zijn onderstaande punten van belang:

  • Vul de informatie zo volledig en actueel mogelijk in, zoals naam, adres, telefoonnummer, website, categorieën, foto’s, logo, services, openingstijden etc.
  • Voeg foto’s toe bij zowel Informatie als Foto’s.
  • Vraag klanten om recensies.
  • Stel posts op door een foto, omschrijving en call-to-action toe te voegen.
  • Stel de Berichten-functie in. Dit doe je door de Google Mijn Bedrijf-app te installeren op je telefoon.

Kortom, er valt veel uit Google Mijn Bedrijf te halen, mits je volledige informatie er op hebt staan. Internetgebruikers kunnen je beter vinden en je neemt met je vermelding een prominente plek in de zoekresultaten in. Daarnaast geeft het vertrouwen en een professionele uitstraling.

Wil je meer weten of heb je hulp nodig met het inrichten of aanvragen? Neem gerust contact met ons op. Onze online marketeer Remco helpt je graag.

baukje
Baukje Walsma – SEA specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search