Facebook Shops: nieuwe functie van Facebook en Instagram bestormt de internationale e-commercemarkt

Nederland, houd je vast: De nieuwe functie van Facebook, ook wel Facebook Shops genoemd, is van plan de e-commercemarkt te bestormen. Op deze manier wil Facebook meeliften op de hoge stijging van online verkopen van dit jaar. De Shops-functie wordt uitgerold op Facebook en Instagram en is bedoeld om producten te kopen en verkopen. Hiermee gaat het de concurrentie aan met grote e-commercespelers à la Bol.com en Amazon.

Creëer op Facebook Shops je eigen catalogus

In Facebook Shops kun je als bedrijf of onderneming je eigen producten verkopen door middel van een eigen catalogus. Dit kun je doen op Facebook en Instagram via pagina’s en Stories. Het uiterlijk van deze catalogus kun je beperkt aanpassen. Alleen op de headerafbeelding en accentkleuren kun je je creativiteit loslaten. Het is ook mogelijk om vragen van klanten te beantwoorden door middel van WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram Direct. Hieronder alvast een voorproefje van hoe Facebook Shops er op Instagram uit gaat zien.

Bron: Facebook

Facebook Shops speelt in op toename online bestellingen

Facebook zou natuurlijk ’s werelds grootste sociale netwerk niet zijn als ze zich niet constant blijft vernieuwen. Dat is in het geval van Facebook Shops een tikkeltje eerder gebeurd dan gepland. Het concept van Facebook Shops lag namelijk al langer op de plank, maar is eerder uitgerold vanwege de enorme vraag aan online bestellingen door de coronacrisis. Ter vergelijking: in Amerika lag het totale percentage online bestellingen voor de coronacrisis op 15%, dat aantal is nu al gestegen naar 27%.

Ook het advertentieplatform van Facebook wordt verder gepersonaliseerd met de data van Facebook Shops, denk hierbij aan interesses in producten. Adverteerders en relevante doelgroepen kunnen zo beter aan elkaar gekoppeld worden.

Facebook Shops is vooral handig voor kleine ondernemers

Een groot voordeel van Facebook Shops is dat alle functionaliteiten voor winkeliers gratis te gebruiken zijn. Alleen als je gebruikmaakt van de eigen afrekenmethode van Facebook moet je een commissie van 5% afstaan. Mocht je je afvragen of dit veel is: dit percentage ligt lager dan het commissiepercentage van concurrenten Amazon en eBay.

Dit maakt Facebook Shops vooral aantrekkelijk voor kleinere en beginnende webwinkels. Ook kunnen zij juist een grotere doelgroep bereiken via de Shops-functie: Facebook en Instagram worden immers door vele miljoenen mensen gebruikt. Ook de toegankelijkheid en  laagdrempeligheid om een eigen catalogus aan te maken zijn aantrekkelijk aan deze nieuwe functie.

Overigens zijn niet alleen winkeliers de doelgroep die Facebook-baas Mark Zuckerberg met Facebook Shops wil aantrekken. Ook restaurants en bezorgdiensten zullen in de toekomst gebruik kunnen maken van de catalogus. Thuisbezorgd kan tegen die tijd dus zijn borst maar goed nat maken.

Nederlandse uitroldatum nog onbekend

Op dit moment loopt de test met Facebook Shops alleen nog in de Verenigde Staten. Wanneer de functie Nederland bestormt is nog niet duidelijk. Wel is de verwachting dat dit ergens in de komende maanden gebeurt. Nederlandse Facebook- en Instagramgebruikers worden tot die tijd doorgestuurd naar de site van de webwinkel waar ze een product willen bestellen. En ook op de populaire Facebook Marketplace kunnen (kleine) bedrijven, winkeliers en individuele verkopers producten natuurlijk gewoon blijven verkopen aan andere Facebookgebruikers.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Facebook Shops? Neem dan contact met ons op, wij vertellen er graag meer over!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *