Deel deze blog
Afgelopen december gaf Facebook een kleine groep automotive en retail adverteerders de mogelijkheid om advertenties weer te geven in de zoekresultaten van het platform en de zoekresultaten van Marketplace. Destijds werd gezegd dat het een kleine test was en dat Facebook zou evalueren of de advertenties gunstig zijn voor mensen en bedrijven voordat de plaatsingsoptie werd uitgebreid. Hoe ziet Facebook Search Ads eruit en voor wie is dit interessant?
Facebook Search Ads zijn zoekadvertenties die op twee plaatsen te vinden zullen zijn: in Facebook Marketplace en Facebook Search. Op Facebook Search zoeken mensen niet persรฉ naar iets dat ze willen kopen, maar meer naar mensen, paginaโs of content. De Ads zijn tot nu toe alleen zichtbaar op mobiel. Of desktop nog toegevoegd zal worden is nog onbekend. Bij Facebook Marketplace hebben mensen echt een koopintentie. Ze zijn bijvoorbeeld op zoek naar een auto of een fiets. Dit zal waarschijnlijk betekenen dat het beter gaat werken voor Facebook Marketplace.
Facebook test al meer dan zes maanden deze advertenties in de zoekresultaten voor deze geselecteerde groep adverteerders. Nu breidt die Search Ads test zich eindelijk uit. Verschillende e-commerce adverteerders ontdekten deze week de optie voor het plaatsen van zoekopdrachten in hun Facebook accounts. Maar hier zit nog wel een limiet aan: de groepen kunnen geen zoekwoorden selecteren voor zoekadvertentiecampagnes. De advertenties zullen alleen te zien zijn in de zoekresultaten voor vragen die te maken hebben met dezelfde commerciรซle bedoelingen als die van de adverteerders.
De Facebookadvertenties zullen er ongeveer hetzelfde uitzien als het nieuwsoverzicht van het platform zelf, inclusief:
Ben jij een autodealer, zit je in de retail of in de e-commerce? Dan kan dit best goed zijn. Facebook zou kunnen weten dat jij een autodealer bent. Ze kunnen mensen targetten die zoeken naar autoโs en autodealers op Facebook. Ze kunnen dan jouw advertenties weergeven aan mensen โ binnen je doelgroep โ die interesse hebben getoond in het kopen van een auto op Facebook. Als je er in deze termen over nadenkt, kan dit een zeer krachtig hulpmiddel zijn. Maar als Facebook nooit deze beperkte focus uitbreidt, zal maar een beperkt aantal bedrijven profiteren van zoekadvertenties.
Houd er rekening mee dat dit zich nog in de testmodus bevindt en dat het nu nog beperkt is tot het Engels en het Spaans. Dus wat is het plan? Zal het meer adverteerders bereiken? En wat zou het eindproduct zijn? Facebook laat weten dat ze kijken naar de voordelen om te kijken of het breder ingezet kan worden. Dus we wachten af.
Deel dit bericht