De meest gebruikte zoekmachines van het moment

De meest gebruikte zoekmachines van het moment

Bij het woord ‘zoekmachine’ denk je waarschijnlijk gelijk aan Google. En dat is niet zo gek, want deze ware zoekgigant heeft wereldwijd 5,6 miljard zoekopdrachten per dag en daarmee een marktpositie van 92%. Maar niet in ieder land noteert Google de hoogste positie, want ook andere zoekmachines winnen aan populariteit en krijgen meer gebruikers. In dit artikel lichten wij de meest gebruikte zoekmachines verder uit, zodat jij een goed beeld krijgt van waar adverteren of het inrichten van je SEO zeker de moeite waard is.

Wat is het doel van een zoekmachine?

Voordat we de verschillende zoekmachines verder gaan uitlichten, is het belangrijk om eerst te weten wat zoekmachines eigenlijk willen bereiken. Het internet is net als een bibliotheek vol met informatie, maar in plaats van boeken gebruikt het websites als bron. Het doel van een zoekmachine is om een zo relevant mogelijke zoekresultaten te leveren op basis van een zoekopdracht. Hiervoor maken de machines gebruik van slimme algoritmes. Een algoritme is een reeks opeenvolgende stappen die gezet moeten worden om vanaf een begintoestand een beoogd doel te bereiken.  

De meest gebruikte zoekmachines

Overzicht van de meest gebruikte zoekmachines in 2022, gerangschikt op wereldwijd marktaandeel.

  1. Google
  2. Microsoft Bing
  3. Yahoo
  4. Baidu
  5. Yandex
  6. DuckDuckGo
  7. Ask.com
  8. Ecosia
  9. Aol.com
  10. Internet Archive
Logo Google

1. Google

No need to say more. Google is verreweg de grootste zoekmachine wereldwijd. Die populariteit en betrouwbaarheid heeft het te danken aan de kwaliteit van zijn zoekresultaten. Zo gebruikt Google geavanceerde algoritmen om de meest nauwkeurige resultaten te presenteren. En ook biedt de zoekgigant extra functies aan gebruikers, zoals Maps, Books en Scholar.

Logo Bing

2. Microsoft Bing

Bing is een goed alternatief voor Google en is dan ook de op één na grootste ter wereld. Vooral in de Verenigde Staten heeft het een groot marktaandeel en op Windows-pc’s is deze zoekmachine zelfs de standaard. Bing wint het van Google op het gebied van Social Media-integratie en het zoeken naar afbeeldingen.

Logo Yahoo

3. Yahoo

Yahoo is een van de meest populaire e-mailproviders en zijn zoekmachine is na Google de derde grootste wereldwijd. Het heeft een prettige interface met alles wat je nodig hebt: van nieuws tot weerberichten en sport. Yahoo is de standaardzoekmachine voor de internetbrowser Firefox in de Verenigde Staten.

Logo Baidu

4. Baidu

Baidu is de grootste zoekmachine in China en heeft het grootste marktaandeel op alle apparaten (85%). De Chinese zoekmachine behandelt miljarden zoekopdrachten per maand. Hoewel Baidu wereldwijd toegankelijk is, is het alleen beschikbaar in het Chinees. Dat maakt het lastig om te adverteren op Baidu, want de zoekmachine stelt als strenge voorwaarde dat hiervoor ook jouw website compleet in het Chinees moet zijn.

Logo Yandex

5. Yandex

Yandex staat wereldwijd op de vijfde plaats met een marktaandeel van 0,87 procent, maar is veruit de meest populaire zoekmachine in Rusland (60% marktaandeel) en omliggende landen. Het is mogelijk om op Yandex te adverteren, maar als vereiste geldt wel dat je de Russische taal in al jouw advertenties laat terugkomen.

Logo DuckDuckGo

6. DuckDuckGo

Deze zoekmachine onderscheidt zich op het vlak van privacy. Het bedrijf slaat geen IP-adressen of gebruikersinformatie op (in tegenstelling tot andere zoekmachines). Er is veel vraag naar meer privacy en DuckDuckGo speelt hier slim op in. Het is ook niet voor niks dat deze zoekmachine in populariteit stijgt en onlangs de mijlpaal van 100 miljoen zoekopdrachten op één dag bereikte.

Logo Ask.com

7. Ask.com

Ask.com, vroeger bekend als Ask Jeeves, is in de Verenigde Staten een bekende online zoekmachine. Het is gebaseerd op een vraag/antwoord-formaat, waarbij de meeste vragen worden beantwoord door andere gebruikers of in de vorm van peilingen.

Logo Ecosia

8. Ecosia

Ecosia is de duurzame zoekmachine en stijgt snel in populariteit. De Duitse zoekmachine plant namelijk bomen met de advertentie-inkomsten uit jouw zoekopdrachten. Ecosia is een partner van Bing en maakt gebruik van het Bing-algoritme voor het genereren van zoekresultaten. Er zijn ongeveer 45 zoekopdrachten nodig om de aanplant van een boom te financieren.

Logo AOL

9. Aol.com

Aol.com is een online dienstverlener in de Verenigde Staten en is onder meer bekend van zijn instant Messenger-programma AOL Instant Messenger. AOL is een afkorting die voorheen stond voor “America Online”.

Logo Internet Archive

10. Internet Archive

Internet Archive is een non-profit website en -project met als doel universele toegang te bieden tot alle menselijke kennis. Het is een handig hulpmiddel als je de geschiedenis van een domein wilt traceren en wilt onderzoeken hoe deze door de jaren heen is veranderd.

Op welke zoekmachine moet ik mij richten?

Elke zoekmachine heeft zijn voor- en nadelen die, afhankelijk van je product of dienst, interessant kunnen zijn. Zit jouw doelgroep in het buitenland? Dan zou je je kunnen richten op een landelijke zoekmachine, zoals Bing, Yandex of Baidu. Er kan wel geconcludeerd worden dat Google nog altijd de meest interessante zoekmachine is om je website voor te optimaliseren. Maar er liggen zeker ook kansen bij anderen, waar vaak minder concurrentie aanwezig is en waarvoor in het geval van SEA een lager CPC-bedrag hoeft te worden betaald.

Ben jij ook benieuwd welke zoekmachine geschikt is voor het bereiken van jouw doelgroep? Neem dan contact op met onze SEO en SEA specialisten en wij vertellen je hier alles over!

Baukje Walsma Vellin
Baukje Walsma

Gerelateerde blogs

Meer weten over online marketing?
Ja, link mij doorJa, bel ons.