05

05 Branding

Een banaan is een banaan. En friet is friet. Of patat 😉 Maar is dat echt zo? Waarom vult Chiquita het grootste deel van het schap met bananen? Waarom beginnen alle kinderen op de achterbank te stuiteren van enthousiasme bij het zien van die grote gele M? Dát zijn mooie voorbeelden van een sterk staaltje branding.

Branding: herkenbaarheid met karakter

Met branding geef je jouw product of dienst karakter. Een karakter waarmee (potentiële) klanten zich graag verbinden. Mee gezien willen worden. Blij van worden. Dat is meer dan alleen het verzinnen van een bedrijfsnaam en een logo. Wat maakt jouw product of dienst uniek? Het gaat om karaktertrekken en draait om het gevoel dat het merk jouw klant geeft. Het resultaat: (merk)bekendheid.

De basis voor een sterk staaltje branding bestaat uit merkwaarden. Of kernwaarden. Deze waarden beschrijven wat voor jouw product of dienst het allerbelangrijkst is. Waar je in gelooft. Wat je in essentie écht wil dat jouw klanten beleven en onthouden. De menselijke eigenschappen, zo kun je het ook wel zien. Het biedt herkenbaarheid, onderscheidend vermogen en geeft jouw merk een sterke, eigen identiteit.

Branding staat voor jou verbinden met je (potentiële) klanten door jouw bedrijfsmerk een sterk en herkenbaar karakter te geven

Kenmerkende merkwaarden

Merkwaarden kenmerken jouw merk. Klinkt logisch. Maar je zou het moeten voelen tot in je botten. Het is sturend en verbindend. Ze trekken de juiste klanten aan. Ze zorgen voor de leukste medewerkers. En leveren de beste leveranciers of opdrachten. Het is hoe de ideale klant jouw merk ziet. Merkwaarden zijn de verbindende factor. Jouw merk is meer dan de som der delen. Met de waarden in kaart ontstaat er synergie.

Die merkwaarden bepaal jij. Heb je die nog niet helemaal scherp? No problemo! Wij stellen de juiste vragen om de essentie van jouw merk boven tafel te krijgen.

Branding: belangrijk voor online en offline marketing

In een grijs verleden bestond branding uit een logo en huisstijl, drukwerk en commercials op tv of radio. Dankzij de komst van het internet zijn er een legio mogelijkheden bij gekomen. Meer bekendheid voor je merk generen kan met een druk op de knop, wereldwijd. Als je het goed doet. Het goed doen, dat is nog niet zo eenvoudig. Gelukkig weten wij alles van het neerzetten van een stevige (online) strategie. Ook voor het behalen van je online branding doelstellingen.

Online branding is geen eenmalige campagne. Het is een proces. McDonald’s was ook niet van de een op de andere dag bekend met de grote gele M. Dat duurde decennia. Groei in (online) branding ontstaat pas als je jouw doelgroep tijdens een langere periode laat zien waarom jij de juiste keuze bent. Op basis van de juiste emoties en merkwaarden. Daarmee krijgt de klant uiteindelijk een voorkeur voor jouw merk.

Wat valt er allemaal onder branding?

Branding is de naam, het merk, de slogan en een logo. En het is meer dan dat. Ook bijvoorbeeld de huisstijl van je website, het kleurgebruik, de kwaliteit, teksten, foto’s, video’s en brochures vallen hieronder. Het is een ontzettend breed vakgebied en omvat zowel online als offline marketing. Branding is een onderdeel van de positionering van jouw merk. Waar sta jij in de markt in verhouding tot andere merken?

In de geschiedenis-boeken

De term ‘branding’ is Engels, wat voortkomt uit het woord ‘brand’ – oftewel ‘merk’. Het gaat om de uitstraling van een merk en het gevoel dat het oproept bij klanten. De geschiedenis gaat terug tot het brandmerken van vee om aan te kunnen geven dat het om jouw koeien of schapen ging. Ook familiewapens zijn een vorm van branding: daarmee geef je aan tot een bepaalde familie te behoren.

Dit doen wij ook allemaal

Meer merkbekendheid nodig? Wij helpen je bij de branding van jouw bedrijf!

Search