Gids: alles wat je moet weten over de Perfomance Max Campagne

Performance Max (Pmax) is het nieuwste geautomatiseerde campagnetype in Google Ads. Dit heeft veel weg van een slimme campagne waar je kunt adverteren op verschillende kanalen, maar dan met nóg meer bereikbaarheid. Het is een doelgerichte campagne dat alleen op conversies of conversiewaarde gedraaid kan worden.   

Er wordt de laatste jaren flink ingezet op machine learning (een systeem dat patronen in data kan ontdekken en daardoor het besluitvormingsproces kan automatiseren). Daar is de Performance Max campagne een nieuw onderdeel van. Google is van mening dat de resultaten verbeteren wanneer je als adverteerder gebruikmaakt van alle kanalen in plaats van alleen Shopping bijvoorbeeld. Google neemt deze taak graag van je over en gaat het maximale uit je campagne halen!

  

Wat houdt Performance Max in?   

Performance Max is een combinatie van Google Shopping, display, video en tekst advertenties. Deze advertenties worden vertoond op:  

  • Google Search en zoekpartners  
  • Google Display  
  • Google Discover  
  • Gmail  
  • YouTube   
  • Google Maps  

Hoe werkt het?  

Net als bij andere geautomatiseerde advertenties en campagnes - RSA & Smart Shopping bijvoorbeeld – lever je data aan Google, die daar vervolgens zelf advertenties van maakt. Je kunt hierbij denken aan een advertentietekst, afbeeldingen, product feed, logo’s & video’s. Zelfs als je niet alle data hebt (zoals YouTube video’s), maakt en bedenkt Google zelf content en video’s die bijdraagt aan conversies.  

Per campagne kun je verschillende asset groups aanmaken. Dit is een variant van de advertentiegroep. Voor iedere websitepagina kun je dus verschillende assets maken.  

Zorg ervoor dat je je andere standaardcampagnes nog hebt lopen en dat je niet gelijk volledig op Performance Max inzet. Je hebt namelijk zelf geen controle over de Performance Max-campagne (afgezien van de data die je aan Google levert). Door ook je overige standaardcampagnes actief te houden, kun je het verschil tussen beide analyseren en nog enige controle behouden.

   

Wat zijn de verschillen met Google Shopping?  

De Performance Max campagne heeft kortgeleden de Smart Shopping campagnes vervangen. Anders dan bij Google Shopping worden de advertenties nu ook vertoond in Google Maps en Google Discover. Dit nieuwste campagnetype is zeer gebruikersvriendelijk en makkelijk in te stellen.   

Daarnaast kunnen er tot wel 100 asset groups worden aangemaakt per campagne, terwijl in Google Shopping maar één advertentie set mogelijk was. Ook kunnen er veel meer afbeeldingen, logo’s, video’s etc. worden toegevoegd in vergelijking met de Smart Shopping campagne. Een andere interessante functie is dat de Performance Max campagne feedback geeft over de advertentie-sterkte per asset. Zo kan je eenvoudig je assets optimaliseren door de slechtst presterende te verwijderen en de toppers te behouden.   

Zijn er dan geen nadelen? Helaas, toch wel. Performance Max werkt (nog) niet perfect omdat Google de nieuwe campagne nog steeds aan het ontwikkelen is. Zo is het onder andere nog niet mogelijk om negatieve zoekwoorden toe te voegen en alle zoektermen te bekijken. 

Wanneer is het verstandig om Performance Max te gebruiken?  

In de volgende gevallen is het interessant om een Performance Max campagne in te zetten:  

  • Je hebt specifieke advertentie- en conversiedoelen (e-commerce of leads).  
  • Je wilt de prestaties van je campagne maximaliseren en je wordt niet beperkt door het kanaal waarin de advertentie wordt weergegeven.   
  • Je wilt met een campagne makkelijk toegang krijgen tot alle advertentiekanalen van Google.  
  • Je wilt graag extra bereik en bent op zoek naar meer dan alleen op zoekwoorden gebaseerde campagnes.    

Love it or hate it?  

Machine learning zal zich blijven ontwikkelen en steeds meer processen zullen automatisch gaan. Of je dat nu wilt of niet, Smart Shopping campagnes zijn al door Pmax campagnes overgenomen en daardoor kunnen e-commerce adverteerders niet meer om deze nieuwe, geautomatiseerde campagne heen.   

Het is belangrijk om Google de juiste data te leveren om zo een duw in de goede richting te geven. Zo zal jouw Performance Max campagne als een geoliede machine gaan lopen. Pmax is wederom een grote en belangrijke ontwikkeling in het SEA-landschap. Bekijk het vooral als een positieve trend, die bijdraagt aan winstgevende SEA accounts.   

Echter, het blijft een automatische campagne en dus krijg je geen volledig inzicht in waar en hoe je advertenties worden vertoond. Hopelijk zal Google dit in de toekomst nog gaan verbeteren.  

Heb jij hulp nodig met de nieuwe Performance Max campagne? Onze SEA specialisten helpen je hier graag mee. Neem gerust contact met ons op!  

 

Baukje Walsma Vellin
Baukje Walsma

Gerelateerde blogs

Meer weten over sea?
Ja, link mij doorJa, bel ons.