Terug naar blog

Afbeeldingen optimaliseren voor SEO

17 oktober 2022 
– 8 minuten leestijd

Deel deze blog

Steeds vaker komen we het woord image packs tegen in ons SEO programma Ahrefs. Deze image packs, ook wel afbeeldingspakketten genoemd, zijn verscheidene afbeeldingen die meestal worden weergegeven in een horizontale rij.  De afbeeldingen verschijnen wanneer Google denkt dat het de gebruiker helpt qua zoekopdracht. Je besluit om hierop te klikken, dan word je automatisch doorverwezen naar een Google Afbeeldingen-zoekopdracht. Ze kunnen op elke organische positie op een SERP (Search Engine Result Page, ook wel zoekresultatenpagina van een zoekmachine) verschijnen. Dit betekent dat je via Google Afbeeldingen jouw producten kunt terugvinden.

Door het slim optimaliseren van afbeeldingen kun je meer verkeer genereren naar je website of webshop. Vervolgens zal Google je website als waardevoller gaan bestempelen, wanneer je besluit om afbeeldingen toe te passen in combinatie met vaak al aanwezige tekst en/of video’s op je website. Dit geheel van contentvormen noemen we in SEO-land ook wel Rich Content.

Waarom zijn Google Afbeeldingen belangrijk?

SEO voor afbeeldingen inzetten kan ontzettend veel extra bezoekers opleveren, vooral bij concrete producten zoals telefoons, keukens of kleding. Dit geldt ook voor producten waarbij ‘beleving’ een rol speelt, zoals vakanties en reizen. Een bijkomend voordeel is dat niet elke website SEO voor afbeeldingen toepast, waardoor het relatief eenvoudig is om goede posities in Google afbeeldingen te behalen.

Wat is rich content?

Bij het schrijven van artikelen, blogs of andere informatie is het belangrijk om altijd voor de eindgebruiker te schrijven. Woorden zijn immers geschreven om iemand te informeren, te helpen of te inspireren. Op een pagina is daarbij niet alleen de tekst een heel belangrijk onderdeel, maar zeker ook de afbeeldingen, video’s, infographics, social mediabuttons en links, etc. Die combinatie van contentvormen maakt samen rich content.

Verrijking van content met afbeeldingen

Door de content op je website letterlijk te verrijken en door afbeeldingen voor SEO te optimaliseren, creëert je website automatisch meer waarde voor de bezoeker. Bedenk zelf maar eens wat jij prettiger vindt: een tekst zonder afbeeldingen of mét afbeeldingen? De kans is groot dat je voor het laatste gaat, aangezien afbeeldingen visuele ondersteuning geven aan je tekst.

Met het toevoegen van rich content, houd je rekening met de verschillende voorkeuren van je bezoekers. Je spreekt hierdoor een bredere doelgroep aan, zorgt voor meer relevante content op je website en Google zal je daarvoor belonen.

Welk bestandstype moet ik gebruiken voor mijn afbeelding?

Veel mensen vragen zich af of er nog rekening moet worden gehouden met het bestandstype van de afbeelding. Dan is het alvast goed om te weten dat Google geen RAW- en TIFF-bestanden herkent, dus kun je ze beter ook niet gaan gebruiken. Afbeeldingen met bestandstype .jpeg komen doorgaans het meeste voor en zijn minder groot dan .png- bestanden. Maar als je een afbeelding hebt met een transparante achtergrond, dan is bestandstype .png wel aan te raden. Dit wordt namelijk wel ondersteunt bij .png en niet bij .jpeg.

Een afbeeldingformaat dat steeds meer aan populariteit wint, is de WebP. Dit type is ontworpen om afbeeldingen te creëren die visueel niet te onderscheiden zijn van JPEG’s (of PNG’s), maar die tegelijkertijd ook veel kleinere bestandsgroottes hebben. En dat zorgt weer voor een snellere website.

Het optimaliseren van afbeeldingen voor Google

Dat afbeeldingen niet alleen waarde creëren voor de lezer maar ook voor de zoekmachine, is nu duidelijk. Maar let er bij het toepassen wel op dat je rekening houdt met de bestandsnaam, title-tag en alt-tag van de afbeelding. Meer hierover volgt in de volgende alinea’s. Google kan je pagina namelijk wel lezen, maar niet zien. Weet je deze onderdelen op de juiste manier mee te geven, dan heeft dit een positieve invloed op de vindbaarheid van je afbeeldingen. Idealiter optimaliseer je je afbeeldingen als volgt:

Bestandsnaam: stoel-floris-velvet-blauw.jpg

Title attribuut: Stoel Floris velvet blauw

Alt-tag: Stoel Floris Velvet blauw kuipstoel kopen

 

Checklist voor het juist uploaden van afbeeldingen in je tekst

  • Gebruik enkel rechtenvrije, eigen afbeeldingen of afbeeldingen met toestemming van de eigenaar ervan.
  • Zorg ervoor dat elke afbeelding een eigen bestandsnaam heeft.
  • Het title-attribuut van de afbeelding dient ook een unieke naam te hebben, want dit voorkomt duplicated content op je website.
  • Zorg voor een beschrijvende alt-tag, inclusief zoektermen.
  • Maak gebruik van .jpeg, .png of, nog beter, WebP-bestanden.
  • Plaats meerdere afbeeldingen op één pagina.
  • Afbeeldingen moeten ondersteunend zijn aan de tekst en niet afleiden.
  • Controleer naderhand of je de alt-tag en het title-attribuut goed hebt ingevuld.
  • Maak een image sitemap
  • Google lens in combinatie met afbeeldingen

Een bijkomend voordeel van geoptimaliseerde afbeeldingen is het beter zichtbaar zijn met de app Google Lens. Deze functionaliteit is te gebruiken om op een eenvoudige wijze alle relevante informatie over een object te achterhalen. Google Lens werkt op basis van visuele analyse en is eenvoudig te gebruiken door de lens van een smartphone of tablet op het object te richten.

Sinds kort zien we in Analytics dat Google Lens steeds meer gebruikt wordt. Met deze app kun je een foto maken die Google vervolgens zelf analyseert. Je krijgt hierbij een reeks resultaten voorgeschoteld die passen bij de foto. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bepaalde kleding of elektronica.

Hoe ga je hier mee aan de slag?

Voor met name e-commerce is het erg interessant om hiervan te profiteren. Door de trend van Google lens kunnen gebruikers afbeeldingen vinden die leiden naar jouw website. Hierin helpen de volgende dingen:

  • Zorg voor duidelijke foto’s.
  • Zorg voor goede bestandsnamen bij afbeeldingen.
  • Vul de alt-tekst voor een afbeelding altijd in.
  • Optimaliseer de grootte en het bestand van de afbeeldingen.
  • Gebruik voor producten structered data door de product markup toe te passen.
baukje
Baukje Walsma – SEA specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search