Terug naar blog

7 SEO tips om direct op te pakken tijdens de coronacrisis

8 februari 2021 
– 6 minuten leestijd

Deel deze blog

Voor iedereen is het op dit moment een vreemde tijd. We hebben nog nooit in zo’n situatie gezeten, waardoor het voor veel mensen ook een angstige tijd is. Veel mensen werken thuis of blijven zoveel mogelijk binnen, waardoor de straten vrijwel leeg ogen. De mensen die nog op straat lopen laten hun hond uit of halen tijdens hun middagpauze even een frisse neus. Toch zie je ook iets moois opbloeien in tijden van de coronacrisis: jonge mensen helpen oudere mensen met bijvoorbeeld boodschappen, consumenten kopen massaal bij (lokale) ondernemers en bedrijven helpen andere bedrijven om elkaar toch niet helemaal in de steek te laten.

Ook bedrijven die verplicht dicht moeten, zoeken creatieve online manieren om toch hun onderneming overeind te houden. Naast het feit dat dit gewoon noodzakelijk is (er moet toch brood op de plank komen), is het ook heel slim. Er is namelijk een grote kans dat je hier later veel profijt van hebt. Neem bijvoorbeeld zoekmachine-optimalisatie (SEO). Als je hier als bedrijf nu juist in investeert, levert het over een paar maanden veel op.

Waarom SEO nu juist een goed idee is

In deze tijden zijn veel mensen geneigd om de hand op de knip te houden. Logisch, want waarom zou je veel gaan investeren als er weinig inkomsten binnenkomen? Toch biedt het investeren in SEO uiteindelijk ook veel kansen. SEO is namelijk iets wat vaak op langere termijn werkt. Het zorgt ervoor dat jouw website of webshop hoger in Google komt, waardoor je zichtbaarder bent bij je doelgroep. En uiteindelijk leidt zichtbaarheid tot meer omzet – precies wat veel bedrijven nu juist nodig hebben. Dus als je nu met SEO aan de slag gaat, heb je er na de coronacrisis veel voordelen van. Nog een goede reden om te investeren in SEO is dat het gratis is als je het zelf doet. Da’s nog eens een lichtpuntje in deze onzekere tijd!

Daarnaast levert SEO veel groei op. Het is vet lastig dat je nu niet meer naar een fysieke winkel kunt (of wilt) gaan om kleding, schoenen of andere producten te kopen. Maar dat zorgt er juist voor dat veel meer mensen producten bij online webshops gaan kopen. Logisch, want de behoefte om producten te kopen stopt niet ineens. Sterker nog, de behoefte kan juist groter worden nu mensen niet meer naar fysieke winkels, sportscholen en eetgelegenheden kunnen. Dan wordt er al snel online geïnvesteerd in kleding, fitnessapparatuur, afhaalgerechten en ga zo maar door. Dit betekent dat jouw (potentiële) doelgroep nu dus veelal online zijn geld zit uit te geven. Heb jij een eigen webshop waar je producten verkoopt? Dan is nú de kans om via SEO jouw doelgroep naar je webshop te trekken!

Wat is nu belangrijk om te doen voor jouw SEO strategie?

Het is nu duidelijk dat jouw doelgroep zich online bevindt. En die doelgroep gaat hoogstwaarschijnlijk veel producten kopen, zoals kleding, schoenen, fitnessapparatuur of tuinartikelen. En om juist die kopende mensen naar jouw website of webshop toe te trekken, heb je nu SEO nodig. Want SEO zorgt dus voor zichtbaarheid, clicks en omzet. Maar hoe zorg je er nou voor dat je in tijden van corona jouw SEO op orde hebt? Onze onderstaande punten helpen je een handje.

1. Pas de openingstijden aan van jouw bedrijf

Pas je openingstijden aan via Google mijn bedrijf of via Facebook. Veel bedrijven hebben vanwege de coronacrisis hun openingstijden aangepast. Zo hebben veel bedrijven geen koopavonden meer, of gaan ze eerder dicht of later open. Zorg ervoor dat jouw klanten dit weten, ook de klanten die jouw openingstijden via Google opzoeken. Het zou jammer zijn als ze voor een dichte deur staan.

2. SEO kan meer bezoekers opbrengen

SEO heeft tijd nodig om resultaat te behalen. Dit betekent dat optimalisaties die je nu doet, pas later iets opleveren. Tegen de tijd dat we met z’n allen het coronavirus hebben uitgezwaaid, ben jij direct goed voorbereid. 1 punt voor jou, 0 voor de concurrent! Lees ook onze 5 tips om beter vindbaar te zijn in Google.

3. Ga teksten schrijven waar je eerder geen tijd voor had

Door teksten te maken en die te richten op jouw klanten, zal je vindbaar worden bij je doelgroep. Als je nu ook nog eens de juiste zoekwoorden in de tekst verwerkt, ben je al helemaal binnen. Zoekwoorden zorgen er namelijk voor dat je vindbaar wordt op een bepaald onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan een productomschrijving van een zwarte sportbroek of schrijf een blog. Zet de juiste zoekwoorden in de tekst, zoals ‘sportbroek in het zwart’ of ‘zwarte korte sportbroek’ als dit uit het zoekwoordenonderzoek komt. Vervolgens zal je hier beter op gevonden worden. Win-win voor jou! Nogmaals, dit heeft wat tijd nodig. Maar door hier nu al mee te beginnen kun je hier later winst mee pakken.

4. Plaats een update op je website

Laat klanten weten wat er ad hoc speelt in jouw bedrijf. Wees transparant en ga dingen niet mooier maken dan ze zijn, want iedereen heeft het momenteel zwaar. Maar met die tips kun je jouw klanten (en andere bedrijven) ook weer helpen. Daarnaast weten klanten op deze manier waar ze aan toe zijn. Denk bijvoorbeeld aan de hygiëne maatregelen. Of is er een nieuwe situatie ontstaan in jouw bedrijf? Maak hier bijvoorbeeld een nieuwsbericht van.

5. Investeer in jezelf

Het is nu het moment om te investeren in een beetje you-time. Doe de dingen waar je eerder geen tijd voor had. Wanneer je bijvoorbeeld nu investeert in online trainingen, heb je er later weer profijt van!

6. Maak een FAQ-pagina over het coronavirus

Probeer vragen van klanten rondom het coronavirus en de maatregelen van jouw bedrijf zo goed mogelijk te beantwoorden. Krijg je veel dezelfde vragen of geef je veel dezelfde antwoorden, bijvoorbeeld over je openingstijden of leveringstijden? Dan is het handig om een FAQ-pagina te maken. Met zo’n vraag-antwoord pagina houd je jouw bezoekers zo veel mogelijk op de hoogte. En hoef jij niet 100 keer dezelfde vragen te beantwoorden. Scheelt ook weer tijd enzo.

7. Organiseer acties voor je klanten

Pak je online kansen zonder eraan te verdienen. Je kan goed werken aan je naamsbekendheid door leuke acties voor je klanten te organiseren. Er zijn sportverenigingen die FIFA-toernooien aanbieden. Ook zijn er social media kanalen die “oude” content weer live gooien. Dit zijn bijvoorbeeld oude wedstrijden. Door creatief te zijn, blijf je top of mind.

Weet je niet goed waar je moet beginnen of hoe je jouw SEO strategie moet aanpakken? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder! Wil je daarnaast graag een quickscan om jouw website beter vindbaar te maken? Doe dan onze gratis SEO quickscan.

baukje
Baukje Walsma – SEA specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search