Terug naar blog

5 tips om een goede blog te schrijven

16 februari 2021 
– 5 minuten leestijd

Deel deze blog

Een blog schrijven is lastig, maar toch is het je gelukt. Laat de lezers maar komen! Maar tot je grote teleurstelling gebeurt dat laatste niet. Het lezersaantal valt behoorlijk tegen en ook het aantal likes laat te wensen over. En nu? We snappen dat het flink balen is en dat je dit een volgende keer wilt voorkomen. Wij gaan je hiermee helpen door de volgende vraag te beantwoorden: ‘Hoe schrijf je een goede blog?’

Tip 1: Zorg dat je je doelgroep goed snapt

Het klinkt heel simpel, maar dit kan nog best lastig zijn. Vooral als je zelf niet tot je eigen doelgroep behoort. Wat wil jouw doelgroep graag lezen? Waar is zij in geïnteresseerd? Stel, je hebt een bedrijf in de trouwfotografie en je wilt een blog schrijven over waarom fotografie zo belangrijk is op een bruiloft. Dan lijkt het logisch dat jouw doelgroep koppels zijn die binnenkort gaan trouwen. Maar toch kan deze doelgroep nog aardig breed zijn.

Stel jezelf bijvoorbeeld een aantal vragen om te bepalen wie je doelgroep nou echt is. Waar bevinden die koppels zich? Alleen op de plaats waar jij woont, in heel Nederland of ook in het buitenland? En wat wil je doelgroep? Je kunt de plank behoorlijk misslaan als je het hebt over een grote bruiloft met veel gasten terwijl de meeste mensen binnen jouw brede doelgroep een grote bruiloft helemaal niet zien zitten. Ook trouwen aan het strand of in een bos zal jouw doelgroep niet aanspreken als ze voornamelijk stedelijk georiënteerd zijn. Probeer daarom zo veel mogelijk in een niche te zitten, des te makkelijker wordt het om jouw doelgroep op de juiste manier aan te spreken tijdens het schrijven van jouw blog.

Tip 2: Een blog schrijven begint met herkenbaarheid

Geen een lezer zal een blog verder lezen als de lezer het gevoel heeft dat jij hem of haar niet begrijpt. Maar hoe zorg je er dan voor dat de lezer doorgaat met het lezen van jouw blog? Wij hebben het antwoord: zorg tijdens het schrijven voor herkenning bij de lezer. Dit kun je doen door een leuke anekdote of een herkenbare situatie te schetsen aan het begin van de blog.

Als voorbeeld nemen we weer even het bedrijf in de trouwfotografie. Jouw doelgroep zal één ding gemeen hebben: trouwen is spannend. Vaak zelfs stressvol, omdat er zo veel geregeld moet worden. Speel handig in op de emoties en gevoelens van jouw doelgroep. Wat kun jij doen om hen een zorgeloze en stralende dag te bezorgen?

Tip 3: Breng structuur aan door zoekwoordenonderzoek

Het begin is er, top! …Maar wat nu? Hoe ga je jouw blog schrijven? Dat kan nog best lastig zijn! Ook hierbij is het belangrijk om goed te weten wat je doelgroep zou willen lezen. Hier kom je achter door zoekwoordenonderzoek. Dit kan in de zoekwoordplanner van Google, maar je hebt er ook handige websites voor. Zo kun je op Neilpatel.com zoekwoorden intypen en zo kijken welke zoekwoorden het beste zijn om in je blog te gebruiken. Zorg er vervolgens voor dat het belangrijkste zoekwoord een aantal keer terugkomt in je blog (de richtlijn is zo’n 2% van je woordenaantal). Meer over het structureren van je blog vind je in onze blog over hoe je beter kan scoren in Google.

Een tweede tool is AnswerThePublic. Typ een zoekwoord in en je krijgt verschillende content ideeën. Dit kun je gebruiken om een structuur aan te brengen. We gaan nog even terug naar het onderwerp van je blog, namelijk waarom fotografie zo belangrijk is op een bruiloft. Komt er bijvoorbeeld uit de zoekwoordenanalyse dat jouw doelgroep meer tips wilt over trouwfotografie, dan zou je in je blog een alinea kunnen schrijven met een aantal tips over het maken van goede trouwfoto’s. Uiteraard koppel je dit weer aan de vraag waarom deze foto’s zo belangrijk zijn op een bruiloft.

Tip 4: Schrijf zoals je praat

De grootste tip die we je kunnen geven is dat een tekst begrijpelijk en duidelijk moet zijn. Daarom hoef je niet te strooien met moeilijke woorden in je blog. Als je zelf woorden zoals ‘echter’ of ‘alsmede’ niet zou gebruiken in een gesprek met iemand, waarom zou je ze dan wel gebruiken als je je blog aan het schrijven bent? Probeer daarom zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven. Zorg er natuurlijk wel voor dat je blog er foutloos en gestructureerd uitziet.

Tip 5: Dubbelcheck!

Het is altijd aan te raden om je blog nog eens te checken:

  • Is alles wat er staat duidelijk voor je doelgroep?
  • Zijn de zinnen niet te lang?
  • Heeft je blog geen spellings- en taalfouten?
  • Klopt de structuur?
  • Staan al je zoekwoorden voldoende in de tekst?

Kun je op alles ‘ja’ beantwoorden? Dan is het tijd om je blog te publiceren! Je zult zien dat de resultaten een stuk beter zijn. Wil je een goede blog schrijven en heb je daarbij hulp of tips nodig? Neem dan contact met ons op!

baukje
Baukje Walsma – SEA specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search