Terug naar blog

5 stappen voor het bepalen van een goede online strategie

4 november 2019 
– 4 minuten leestijd

Deel deze blog

Een online strategie is erg belangrijk om richting te geven aan je eigen online activiteiten. In een korte tijd is de online wereld uitgegroeid tot een gigantische database vol websites, webshops, social media, intranetten, fora en ‘mijn omgevingen’. Je hebt een doordacht plan nodig om hierin op te vallen. Denk aan het bepalen van je doelgroep, doelstelling(en), online middelen, missie en visie. Maar hoe werk je dit uit tot een goede online strategie? Hieronder leggen we 5 stappen uit.

1 Stel je huidige positie vast

De eerste stap op weg naar een goede online strategie, is het vaststellen van de huidige positie van je merk of organisatie. Waar sta je op dit moment, wat is de vindbaarheid van je organisatie online, wat voor imago heb je bij je doelgroep en hoe presteer je ten opzichte van je concurrentie? Er zijn een paar manieren om hierachter te komen:

  • Nulmeting: je kijkt hoe je scoort in zoekmachines en hoe zichtbaar je bent op social media of andere kanalen waar je doelgroep op zit.
  • Online concurrentieanalyse: vergelijk jouw online prestaties met de online prestaties van andere organisaties in jouw branche.

2 Formuleer je missie, visie en doelstellingen

Nadat je weet hoe je als organisatie in de markt ligt ten opzichte van je concurrentie en doelgroep, is het belangrijk voor je online strategie om te weten wat je als organisatie zelf wilt uitstralen. Dit doe je door uit te zoeken waar je als organisatie staat, welke richting je op wilt en wat je in de komende jaren wilt bereiken. Hier helpen de missie, visie en doelstellingen je mee. De missie laat de identiteit van je organisatie zien en waar je voor staat. De visie geeft aan waar je over een aantal jaar naartoe streeft en vloeit voort uit de missie. Doelstellingen brengen concreet in kaart wat je wilt bereiken.

3 Kijk en luister naar je doelgroep

Voor je online strategie is het ook erg belangrijk om te kijken en luisteren naar je doelgroep. Om dit te kunnen verwezenlijken, moet je zijn waar je doelgroep ook is. Heb jij tieners als doelgroep? Dan zijn social media zoals Instagram, Snapchat, YouTube en TikTok waarschijnlijk de plek waar je veel resultaat kunt behalen. Heb je juist mensen van middelbare of oudere leeftijd als doelgroep? Dan zijn social media zoals Facebook en LinkedIn wellicht een betere zet voor de online marketing strategie.

Analyseer daarnaast de interesses en hobby’s van je doelgroep om zo je eigen service te verbeteren. Wat vindt de doelgroep interessant om te lezen, wat zouden ze graag op je website willen zien en hoe willen ze graag aangesproken worden? Dit is een belangrijk aspect in het bepalen van je online strategie. Aan de hand van een aantal methoden kun je je doelgroep analyseren:

  • Kwantitatief doelgroeponderzoek, zoals een enquête onder de doelgroep.
  • Kwalitatief doelgroeponderzoek, zoals interviews met de doelgroep of interne stakeholders die veel over de doelgroep weten.
  • Social listening, dit kun je doen aan de hand van bepaalde tools zoals Coosto. Zo kun je zien wat de doelgroep interesseert en waar ze zich mee bezig houden. Op deze manier kun je content maken die aansluit op de interesses van de doelgroep.

4 Bepaal je middelen

Als je je huidige positie, missie en visie, doelstellingen en de doelgroep hebt geanalyseerd, is het tijd om de middelen voor je online strategie te bepalen. Denk aan:

  • Social media marketing
  • Website
  • Blog
  • Vlog
  • Webshop
  • Nieuwsbrief
  • Zoekmachinemarketing
  • Display advertising
  • Intranet

Kijk bij het bepalen van de middelen naar je doelgroep. Waar zit die doelgroep en wat vindt die interessant om te zien? Ben je bijvoorbeeld een personal trainer, horecaondernemer, diëtist of iets anders dat gerelateerd is aan gezondheid en voedsel? Dan zou het social medium Pinterest een goed medium kunnen zijn om je doelgroep op te vinden. Pinterest wordt namelijk veel gebruikt voor lekkere en gezonde recepten. Wellicht is een nieuwsbrief met recepten of tips dan ook interessantMaar het kan ook andersom zijn. Je doelgroep kan veel op het social medium Twitter zitten, maar als jij een beeldgerichte organisatie bent, zal dit kanaal niet bij je doelstellingen en online marketing strategie passen.

5 Zet je content in een contentkalender

Je hebt de middelen bepaald en de content gemaakt (of laten maken). Fijn! De laatste stap om een goede online strategie te bepalen, is om die content overzichtelijk te hebben staan. Want wanneer moet je wat en waar plaatsen? Dit kan nog erg veel tijd in beslag nemen. Gelukkig is daar de contentkalender. In deze kalender zet je per dag, week of maand welke content je plaatst en waar je het plaatst. Ook kun je zo de content al vooruit inplannen, zodat je meer tijd overhebt voor andere bezigheden. Daarnaast zorgt een contentkalender ervoor dat je duidelijk kunt zien wanneer de content opraakt en voor welke dag, week of maand je nog extra content moet maken.

Wil jij een goede online marketing strategie uitwerken, maar heb je naast deze stappen nog extra hulp nodig? Bijvoorbeeld bij de creatie en implementatie? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder!

romy
Romy Brookhuis  – SEO specialist & marketing strategie

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search