Terug naar blog

5 online marketing specialisaties en wat ze voor jou kunnen betekenen

10 juli 2019 
– 8 minuten leestijd

Deel deze blog

Voor zowel startende als grote bedrijven is online marketing erg belangrijk. Online marketing (ook wel internet marketing genoemd) is een overkoepelende term voor verschillende technieken die worden gebruikt om producten, diensten en bedrijven via het internet zichtbaar te maken.ย Hier kun je voor zorgen door verschillende kanalen metย content in te zetten. Logisch dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom leggen we in dit online marketing blog uit welke marketingtechnieken wij aanbieden en wat dit voor voordeel heeft voor jouw bedrijf.

Social media marketing

Met social mediamarketing zet je sociale kanalen in om met je doelgroep te communiceren. Bekende kanalen zijn Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube, Snapchat en Pinterest. Social media marketing onderscheidt zich in het feit dat dit de meest interactieve vorm van online marketing is. Je kunt als bedrijf berichten plaatsen en adverteren, waarna je doelgroep direct kan reageren. Dit kan zowel negatief als positief zijn. Daarom is het belangrijk om jeย webcareย goed in te richten, zodat negatieve berichten snel opgepakt kunnen worden. Maar ook op positieve berichten of vragen moet snel gereageerd worden.

Met social media marketing kun je dus veel winst behalen. Maar maak niet direct gebruik van alle social mediakanalen en ga eerst na welke voor jouw bedrijf meerwaarde heeft. Wie is je doelgroep en op welke platformen zitten zij? Heb helder wat je wilt bereiken met social media en stem je marketing er vervolgens goed op af.

Zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing is het beter vindbaar maken van een website of webpagina in Google of een andere zoekmachine. Het kan verdeeld worden in zoekmachine-optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Zoekmachine marketing is de meest krachtige vorm van online marketing als het om Google vindbaarheid gaat. Maar wat zijn SEO, SEA en Google Analytics in en wat zijn de voordelen voor jouw bedrijf?

Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Zoekmachine-optimalisatieย is het organisch optimaliseren van je website, wat betekent dat deze vorm van zoekmachine marketing gratis is. SEO houdt in dat teksten die geoptimaliseerd zijn, beter scoren in de niet-betaalde zoekresultaten. Het voordeel is dat je doelgroep, en dus je potentiรซle klanten, je beter kunnen vinden online. Je krijgt door zoekmachine marketing meer bezoekers naar je website, meer naamsbekendheid en meer conversie.

Zoekmachine adverteren (SEA)ย 

Zoekmachine adverterenย is de betaalde vorm van zoekmachine marketing, waardoor jouw website of webpagina als advertentie boven de SEO-zoekresultaten komt te staan. Dit wordt gedaan met Google AdWords. Het voordeel hiervan is dat je concreet kunt targeten op je doelgroep en zo gericht nieuwe klanten kunt aantrekken. Daarnaast heb je met zoekmachine adverteren direct resultaat.

Google Analytics

Wil je zoekmachine marketing inzetten voor jouw bedrijf? Dan isย Google Analyticsย onmisbaar. Met dit websitestatistiekprogramma breng je concreet in kaart wat er allemaal gebeurt op jouw website. Zo kom je erachter waar bezoekers het meeste (en het minste) op klikken en welke kanalen verkoop opleveren. Door alles inzichtelijk te hebben, kun je beter inspelen op conversies en optimalisatie.

E-mailmarketing

De betekenis vanย e-mailmarketingย zit โ€˜m al in de naam: klanten door middel van e-mail aanzetten tot actie. Nieuwe klanten werven en het beheren van de klantrelatie behoort ook tot e-mailmarketing. Denk aan een nieuwsbrief over een nieuw product of dienst, of een aantrekkelijke actie die (nieuwe) klanten niet kunnen missen.

Het voordeel van e-mailmarketing is dat het een persoonlijke benadering heeft, waardoor deze vorm van online marketing een grotere kans van slagen heeft. Daarom is e-mailmarketing een onderdeel vanย direct marketing. De persoonlijke aanpak is ook meteen hetgeen wat e-mailmarketing zo uniek en onderscheidend maakt. Bovendien is e-mailmarketing goedkoop en is het effect meetbaar door slimme software.

Videomarketingย 

Videomarketing is populair, vooral in 2019 is het een geliefde marketingtechniek. Het betreft elke vorm van video die dient ter promotie van merken, producten, bedrijven of diensten. Videomarketing heeft veel voordelen:

  • Producten of diensten worden tastbaarder, duidelijker en aantrekkelijker als klanten daadwerkelijk in beeld kunnen zien wat het inhoudt en hoe iets werkt;
  • Video is laagdrempelig en daardoor makkelijk te delen;
  • De kans op meer verkoop of leads is groot;
  • Met videomarketing kun je makkelijker je merk, product, bedrijf of dienst โ€˜een gezichtโ€™ geven.

Video kan een onderdeel zijn van de social media marketing. Denk hierbij aan het populaire Dumpert. Andere voorbeelden van videomarketing zijn de videoโ€™s in webshops, waarin je ziet hoe een bepaald kledingstuk op een model staat. Nog een voorbeeld zijn de filmpjes op YouTube van geschiedenisleraarย Joost van Oort. Hij legt geschiedenis op een simpele manier uit. Het resultaat? Videoโ€™s die 1,5 miljoen keer zijn bekeken en leerlingen in heel Nederland die betere cijfers behalen.

Display advertising

Display advertisingย werkt anders dan social media marketing, zoekmachine marketing, e-mailmarketing en videomarketing. Met display advertising ga je niet alleen targeten op nieuwe bezoekers, maar ook op bezoekers die je website al bezocht hebben. Hoe je dat doet? Door retargeting. Je toont advertenties aan jouw eerdere websitebezoekers op de websites die zij op dat moment aan het bezoeken zijn. Hierdoor blijft je merk, product of dienst zichtbaar en in beeld. Het voordeel van display marketing is dat je bezoekers weer terughaalt naar jouw website, zodat ze alsnog actie gaan ondernemen.

Hulp nodig?

Weet je niet goed welke marketingtechniek je wilt gebruiken? Of wil je graag hulp bij het inzetten van zoekmachine marketing, display advertising of een andere vorm van online marketing die wij aanbieden? De online marketing specialisten van BytEffekt helpen je graag! We bijten ons nuchter maar doelgericht vast in jouw communicatievraagstuk en gaan door totdat we deze vervuld hebben. Neem contact met ons op en wij gaan kijken hoe we jou kunnen helpen.

baukje
Baukje Walsma – SEA specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search