5 nieuwe marketing trends voor 2021

Grote kans dat iedereen 2020 zo snel mogelijk wil uitzwaaien. Gelukkig zijn de laatste maanden van dit aparte jaar aangebroken en duurt het niet lang meer totdat we vol frisse moed het nieuwe jaar in gaan. Hoog tijd om de nieuwe marketing trends voor 2021 voor je op een rijtje te zetten, zodat je precies weet hoe je jouw bedrijf kunt boosten.

1. Meer focus op neuromarketing

De eerste marketing trend die in 2021 populair wordt is neuromarketing. Dit is het vakgebied dat zich richt op de processen in het menselijk brein die leiden tot het maken van beslissingen. Door middel van onderzoek en datagegevens wordt onderzocht hoe mensen tot een bepaalde beslissing komen. Door het inzetten van neuromarketing kun je antwoord vinden op de volgende vraagstukken:

  • Hoe bied ik producten of diensten aan die relevant zijn voor mijn doelgroep?
  • Hoe zorg ik dat mijn doelgroep mijn diensten of producten relevant vindt?
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn bedrijf impact maakt?
  • Hoe verbeter ik mijn online marketing diensten om nog meer effekt te krijgen?

Neuromarketing kun je in veel online marketing gebieden implementeren. Denk aan het gebruik van goede copywriting om je doelgroep over te halen tot een bepaalde actie, of het inrichten van een relevante website met behulp van UI/UX-design.

2. ‘Snackable’ content marketing

De tweede marketing trend voor 2021 is boeiende content marketing. Dit is altijd al belangrijk geweest om je doelgroep aan je te blijven binden en vindbaar te blijven. Dat is in 2021 niet anders. Wel komt er nu een sterke focus op kwaliteit. Dat betekent dat diepgang, creativiteit en relevantie belangrijke kernwaarden worden. Dat zorgt ervoor dat je een belangrijke vraag moet beantwoorden: ‘Hoe zorg ik voor content die relevant is en het leven van mijn doelgroep verrijkt?’ Het kan zijn dat je erachter komt dat je andere kanalen moet inzetten om je doelgroep tot je te blijven binden. Denk aan video of een nieuwsbrief.

Wat daarnaast in 2021 een marketing trend gaat worden is ‘snackable content’, oftewel korte en krachtige copy. Dit komt omdat er steeds meer informatie online te vinden is en het daarom belangrijker dan ooit wordt om zo snel mogelijk op te vallen en relevantie te bieden. Zorg daarom dat je copy op social media kort en behapbaar blijft en maak zo veel mogelijk gebruik van visuele middelen om je copy te ondersteunen. Denk aan video, foto’s, livestreams etc.

3. Instagram en LinkedIn

Ook in 2021 kun je niet om deze twee marketing trends heen. Instagram en LinkedIn worden de platformen met de meeste kans om jouw doelgroep aan je te binden. Dit komt omdat deze kanalen constant aan het uitbreiden zijn door nieuwe opties toe te voegen. Denk aan de Stories op LinkedIn en de nieuwe Reels-functie op Instagram. Ook weten ze de aandacht van de gebruiker goed vast te houden. Daardoor wordt adverteren op deze kanalen erg aantrekkelijk.

4. Persoonlijke benadering in de customer experience

De persoonlijke benadering en menselijke ervaring wordt steeds belangrijker als marketing trend in 2021. Daarom is het belangrijk om goed te kijken naar je eigen customer experience en dit zo persoonlijk mogelijk te maken. Denk aan een leuk relatiegeschenk, een persoonlijk kaartje of mailtje na de aankoop of na afronding van een bepaalde opdracht. Zo houd je het niet alleen menselijk, maar heb je ook een grotere kans dat de klant bij je terug blijft komen of een positieve review geeft.

5. Google Tag Manager

Ook Google Tag Manager wordt in 2021 steeds populairder. Met Google Tag Manager heb je geen webdeveloper of IT-er meer nodig om de code voor een tool in je website te plaatsen. Als eenmaal de Tag Manager in je website is geplaatst, kun je zelf externe codes of tracking pixels in je website plaatsen. Denk aan Google Analytics, Google Ads, Facebook Business Manager en LinkedIn Campaign Manager. Het grote voordeel van deze marketing trend is dat het je veel makkelijker de informatie kunt krijgen die je nodig hebt.

Kort samengevat wordt het in 2021 belangrijk om relevantie te bieden aan je doelgroep en je doelgroep door middel van relevante en snackable content aan je te binden. Ook wordt in dit proces de menselijke benadering erg belangrijk. De mens wil persoonlijk benaderd worden en is steeds meer op zoek naar informatie die zijn leven kan verrijken. Ook voor bedrijven wordt een makkelijke aanpak steeds belangrijker. Daar ligt dus nog een flinke uitdaging voor bedrijven.

Wil je meer weten over de marketingtrends van 2021 of heb je hulp nodig met online marketing? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *